Doktor Bagges anagrammer af Ida Jessen

af d. 12. februar 2017

156

2017

978-87-02-22692-8

”Doktor Bagges anagrammer” er en selvstændig fortsættelse til romanen ”En ny tid”, der udkom i 2015.

Hvor hovedpersonen og fortælleren i ”En ny tid” er lærerinden Lilly Høy, forholder det sig anderledes i ”Doktor Bagges anagrammer”. Her er fortælleren den aldrende Vigand Bagge, der igennem de sidste 40 år har praktiseret som læge i nærheden af Vejle. Han har gennem en del år været gift med den (nu tidligere) frøken Høy, der naturligvis ikke arbejder som lærerinde mere efter at være blevet gift. Ægteparret har aldrig fået børn, og læseren fornemmer, at det har været forbundet med store afsavn for Lilly Høy, at hun aldrig blev mor.

Doktor Bagge har haft et godt arbejdsliv, hvor han har været tilfreds med de resultater han har opnået.

Nu befinder vi os i starten af 1900-tallet, og han er desværre blevet dødeligt syg. Uvist af visse årsager har han valgt at lade som om alt er normalt – og man sidder med fornemmelsen af, at ikke engang hans kone ved hvor syg, han faktisk er. Om natten sidder han ved skrivebordet og lægger anagrammer – men han er også begyndt at nedfælde sine tanker på løse papirlapper. Ikke bare nedfælder han sine tanker, han skriver også længere fortællinger om fortiden og sit ægteskab, men han har svært ved at tale om sig selv. Selv når han er alene kan han ikke finde ud af, at være åben, og han hører dermed til blandt nogle af de mest introverte, jeg har læst om.

”Doktor Bagges anagrammer” er en bog, der fremstår af den samlede mængde af papirer, som Doktor Bagge nedskriver, og der er på mange måder tale om et glimrende portræt af en aldrende mand, der ser tilbage på sit liv. Der er tale om et psykologisk portræt af en mand, der står på kanten af evigheden, men det er også et tidstypisk portræt af en af landets fjerne afkroge. Set i lyset af, at Vigand Bagge er en meget tillukket person, ved jeg ikke hvor klog læseren i virkeligheden bliver på ham, men fortællingen har alligevel noget underspillet hverdags-agtigt over sig, der gør indtryk på læseren.

Ida Jessen har efterhånden skrevet temmelig mange romaner, hvoraf mange af dem har været virkelig overbevisende læseoplevelser. Man kunne fristes til at spørge, om hun kan fortsætte den gode stil. Svaret er ja, for ”Doktor Bagges anagrammer” er en bundsolid roman om en tidstypisk knudemand, der har svært ved at vise følelser.

”Doktor Bagges anagrammer” er et lille, sprudlende mesterværk af en roman.

Ida Jessen har bedrevet en roman med rammende personportrætter.

Jeg holdt meget af det tidstypiske portræt at livet i provinsen i starten af 1900-tallet, og jeg har reelt set svært ved at finde noget dårligt at sige om ”Doktor Bagges anagrammer”. Det er et lille mesterværk, en lille og velskrevet perle af en roman, som krøb ind under huden på mig.

”Doktor Bagges anagrammer” er en bog for den kræsne læser, der elsker historier om stilfærdige eksistenser (som f.eks. ”Stoner”) – jeg kan kun anbefale romanen på det varmeste.