173

2020

978-87-93658-48-6

Kilden til al værdi

1

Med sin fjerde roman skildrer Jonas Suchanek livet blandt en gruppe unge kunstnertyper på den sociale bund af den kulturelle overklasse i nutidens København.

Tekstens hovedperson og jegfortæller bor på KFUM, har kunstnerambitioner som tegner, og er ansat af kommunen på spillestedet Råkken, som ligger i kødbyen. Derudover har et omtumlet forhold til en psykisk uligevægtig medbeboer på KFUM, og derudover drikker han i fritiden sig fuld blandt byens andre håbefulde kunstnerspirer. Store dele af bogen foregår i en triangulering mellem disse tre: hos ”kæresten” ”Sofie” på KFUM, druk i diverse up-coming kunstnermiljøer og arbejde på Råkken – hvor der for øvrigt også listes en del fadøl indenbords. Udover denne triade består bogen af små mere eller mindre uafhængige prosastykker, der kan tolkes som værende produkter af jegfortællerens ven, forfatterspiren ”Trane”. Jegfortællerens færd gennem livet og byen har klart sine lyspunkter, og er forholdsvis medrivende i starten, men desværre går gassen af ballonen undervejs, og til slut orker man næsten ikke at høre mere om likegyldige musikarrangementer og dovne fadøl. Forholdet til ”Sofie” når et klimaks umiddelbart før bogen slutter, men desværre nåede det aldrig læseekstatiske højder hos denne anmelder, og bogen fik en bismag af de dovne fadøl, den skriver om – den har essensen af noget godt, men mangler desværre den sidste kulsyre for virkeligt at bruse igennem. De paratekstiske prosastykker fra ”Tranes” hånd virker desværre også en smule malplacerede. De er fint skrevet, og indeholder en fragmenteret grotesk fortælling, men sat over for bogens øvrige indhold af samtids- og storstadsrealisme, fungerer det bare ikke rigtigt.

Bogen er læseværdig, men vil ikke mene, den er genlæseværdig. Hertil vil denne anmelder hellere anbefale forfatterens tidligere værker.