Kaptajnen fra Bombay (1) af Ellis K. Meacham

af d. 12. juni 2002

293

1972

87-15-00182-2

The East Indiaman

Dette er bogen for den mand eller kvinde, der stadig har sin indre drengerøv intakt. Den er helt i ånd med fangelegen ”røver og soldater”, og dog er den så nuanceret beskrevet, at den giver et troværdigt billede af livet i Bombay-marinen omkring år 1800. Til tider bliver atmosfæren i bogen så håndgribelig, at man trækkes ind i den, så man næsten kan lugte saltvandet, føle blæsten, når den river i rigningen og høre braget fra kanonerne, når de affyrer firetyvepunderne.

Man får let sympati for den unge, nyudnævnte kaptajn Percival Merewether, der er bogens hovedperson, for han kommer fra trange kår og har måtte kæmpe sig op fra bunden til sin nuværende status som den yngste kaptajn i Bombay-marinens historie. Han leder gennem tre forrygende historier det gode skib Rapid gennem den ene umulige mission efter den anden for det Ostindiske Kompagni, der har hovedsæde i Calcutta. Merewether må opbyde al sin tankekraft, tekniske viden og snilde tilsat en smule kreativ tænkning for at løse opgaver, der indebærer befrielse af gidsler, nedkæmpning af franske kaperskibe og politiske intriger. Og så er kvindekønnet en evig årsag til hovedbrud for den ellers så fandenivoldske kaptajn.

Bogen er en sand fornøjelse at læse, da den holder ens opmærksomhed fanget fra ende til anden. Det eneste man muligvis kan udsætte på den er, at det ellers så letlæselige sprog ustandseligt bliver afbrudt af fagord fra skibsterminologien, der aldrig bliver forklaret. Det forstyrrer dog ikke helheden, hvis man er befriet for den notoriske trang til at ville vide alt.