Hulebjørnens klan af Jean M. Auel

af d. 1. marts 2007

542

2002

978-87-638-1364-8

The Clan of the Cave Bear

Der er skrevet mange anmeldelser af “Hulebjørnens klan” gennem tiderne. Mange har fulgt med i serien “Jordens Børn” og prist den til skyerne. Da den ikke er anmeldt på Bogrummet endnu, vil jeg derfor rette op på denne ubalance, for det er en bog der bør bemærkes.

“Jordens Børn” er en serie der indtil videre rummer 5 bind og alle handler om istiden for ca. 25.000 år siden. Ayla er en ung pige, som ved et jordskælv mistede sine forældre og flakkede rundt for sig selv indtil hun mødte en klan af neanderthalere. Ayla er ikke selv som dem, hun er høj, slank og lys, hvor de er lave, tætte og mørke. Hun bliver dog optaget i klanen, sådan da, som en slags underdanig freak og lever i den indtil et opgør med Brun, klanens leder. Hun er 14 år, da dette opgør tvinger hende til at forlade sit ikke så trygge hjem, for at begive sig ud over sletterne alene. Ayla er gennem tiden hos klanen blevet trænet af medicinkvinden og hun har således lært sig lidt hist og her, som kommer hende til gode da hun bliver alene.

Selvom den givetvist har små faktuelle historiske brister, så er bogen et glimrende indblik i hvordan livet kunne være blevet levet i istidens omskiftelige landskab. De brister der kan være i bogen, om end jeg ikke kan genkende nogen, skyldes dog ikke dårlig research. Auel undersøgte nøje de forhistoriske forhold før hun skrev bogen og har selv forsøgt mange af de dagligdags sysler hun nævner i bogen, som for eksempel at slå ild med flint og bygge snehytter. Desuden kontaktede og korresponderede hun med mange eksperter inden for feltet og er blevet applauderet for sine korrekte gengivelser.

Jeg kan godt lide “Hulebjørnens klan” fordi jeg finder ideen fascinerende. Ayla skal forestille at tilhøre homo sapiens, den menneskeart der efterfulgte neanderthalerne og den måde hun støder mod de traditioner neanderthalerne havde ved sin blotte tilstedeværelse og intelligens og den måde hun tænker i helt anderledes baner på fungerer rigtig godt.

Bogen er godt nok udgivet for første gang i 1982, men den kan uden problemer læses i nutiden.