Højtryk og lavtryk af Meg Mason

af d. 1. februar 2022

390

2022

978 87 400 7061 3

Sorrow and Bliss - oversat af Giovanna Alesandro

40-årige Martha insisterer på at være så kropumulig, at det kun kan ende med en skilsmisse fra hendes fantastiske lægemand Patrick, der er så venlig og opmærksom som en vamset skødehund. Der går ikke mange sider, før man spørger sig selv, hvorfor den rare fyr finder sig i så meget fra den selvoptagede finke…

Martha er ikke helt almindelig. Hvordan skulle hun blive det med en egocentrisk, fordrukken billedhugger af en mor og en far, falleret digter, der er lige så distræt, som han er kærlig? Hendes skønne, slagfærdige søster og soulmate Ingrid forvandler sig beklageligvis til en veritabel fødemaskine – ”Vaginasaurus Rex” – og så kan hun ikke samle Martha op, når det kokser for hende.

Vores heltinde er ellers både attraktiv, skriver godt og er lige som sin søster ufatteligt hurtig i replikken? Men ak, som 17-årig fik hun et knæk og måtte sidde flere dage under sit skrivebord. Det er ikke en klassisk depression, snarere som vejret over Hebriderne med ”… lavtryk og kraftige storme og orkaner, der er uforudsigelige og ødelæggende.”

Det er ikke let at være Martha, og det er endnu mindre let at være i nærheden, når hun dratter ned i et af sine sorte huller. Faktisk er det heller ikke kun let at være læser, for Marthas problemer er skam reelle nok, men forfatteren skriver så vittigt og veloplagt, at det er er svært at vide, om man skal grine eller græde. Det er bogens store styrke – og lille svaghed.

Denne dualitet spidder Marthas litterære far med et citat af Julian Barnes, hvis humor om muligt er tørrere end forfatterens egen. Sentensen kommer efter en perlerække af mærkelige, sjove og pinlige juleaftener i rigmandskvarteret Belgravia hos den elskelige, kun en smule Miss Hyacint-agtige moster Winsome og hendes bryske mand… “Kremeringen var ikke værre end en jul i familiens skød.”

Hele familien og hendes omgangskreds behandler Martha som et råddent æg (med yderste forsigtighed!), ikke mindst den evigt loyale Patrick, som hun møder til et af disse juleselskaber. Implicit får Meg Mason fortalt en velkendt sandhed for alle pårørende, der har haft en psykisk diagnose inde på livet: Dit reaktionsmønster bør omfatte betingelsesløs forståelse af det uforståelige foruden ubegrænset kærlighed og omsorg. Lettere sagt end gjort.

”Højtryk og lavtryk” er både tankevækkende og underholdende, men romanen er især et godt eksempel på britisk humor, når den er bedst. Meg Mason er sine steder på højde med en Edward St Aubyn, og så er hun oven i købet newzealænder med en fortid som skribent for Financial Times og The Times i London.

Glæd dig til en masse skæve smil, der ikke lader Mona Lisa noget tilbage. Hende har forfatteren selvfølgelig også en rammende forklaring på. Et besøg på Louvre bliver aldrig det samme igen.