Godthåbsgade 10, 8000 Aarhus C af Birger Møller

af d. 24. juli 2016

295

2016

9788793311039

1. udgave 1. oplag

Godthåbsgade 10, 8000 Aahus C, er Birger Møllers tredie og afsluttende bog i erindringstrilogien om hans liv frem til færdig uddannet læge fra Aarhus Universitet. Som de to første bøger er det en let læselig bog, sproget er velskrevet og med en del sjove anekdoter, et glimrende tidsbillede af studielivet i 60’erne. Lige i starten syntes jeg, der var lidt for meget gentagelse fra den forrige bog ‘På vej’ (2014),men i betragtning af at der er gået en rum tid, siden jeg læste den, var det med til lige at sætte rammen. Men læser man bøgerne i forlængelse af hinanden, tænker jeg det vil virke lidt irriterende, ellers kan jeg ikke sige bogen noget på.
Starten til disse bøger af Birger Møller, skyldes at det ene af hans syv børnebørn på en ferie spurgte, hvordan han havde haft det som barn, og da han var en erfaren skribent, opfordrede hans datter ham til at skrive det ned, og det kan vi andre jo så kun glæde os over. Personligt har det været en rigtig hygge læsning, hvor minder og stemninger fra da jeg selv var barn i 60’erne dukkede op i forlængelse af de levende beskrivelser, Birger Møller leverer. De kolde vintre hvor alt frøs til is, så der skulle kogende vand gennem rørene for at tø dem op. Små utætte hybler hvor lugten af petroleum hang i tapetet, og gassen sørgede for et evigt fedtet køkken. Det var også en tid, hvor det var muligt at læse til læge, bare du var i besiddelse af en studentereksamen, snittet var uden betydning, men bestod du ikke de mange prøver undervejs, så var det ud. Dette resulterer i nogle lidt kreative tiltag fra den unge hr. Møllers side, som måske ikke var gået i dag, men som er utrolig morsomme at læse om. Vi kommer også med på studietur til Sheffield på to ugers dissektionskursus, og får indblik i hvordan anatomien læres ved at skære lig op, hvilket ikke dengang var muligt her i Danmark, og i den mere hyggelige ende kommer vi med på en af de første charterferier til Fuengirola.