Heavier than heaven : en biografi om Kurt Cobain Af Charles R. Cross

af d. 24. juli 2016

431

2007

978-87-7955-545-7

Heavier than heaven, oversat af Steen Fiil

Aberdeen er en lille industriby fire-fem timers kørsel fra Seattle. Her vokser Kurt Cobain op som ældste barn af et kærlighedsløst forældrepar. Forældrenes skilmisse rammer da Kurt er kun seks år gammel, og i første omgang bor han ved sin far Don. De to alfahanner stortrives i et års tid, indtil forældrenes konflikter eskalerer og drengen ender som kastebold mellem dem, flere onkler og diverse plejeforældre. Første gang Kurt oplever at leve som hjemløs og sove i trappeopgange, i hospitalers venteværelser og i efterladte biler, er han han kun tretten. TRETTEN! At ingen i familien får det med og hjælper drengen er dybt tragisk. På samme tidspunkt begynder han at eksperimentere med hash, LSD, lightergas osv. Det er én lang historie om det ene omsorgsvigt efter det andet, om en dreng der som følge deraf ender i dyb og formodentlig livslang depression. Han er en af de absolut sidste der skulle have været en stor rockstjerne.

Selv nedtoner han hele tiden det glamourøse i interviews og udstiller sig som rockstjernemartyr – ham der blev kendt mod sin vilje, men i alt hvad han gør igennem karrieren vælger han altid det der fremmer billet- og pladesalg. Altså en mand plaget af modsætninger, der aldrig får trukket sig selv ud af den hjemløse livsstil, og som faktisk må ud af låne penge til et motelværelse, samme aften som han plade er røget op på den amerikanske hitlistes førsteplads. En mand der tjener millioner, men stadig kun har ét par sko og ét par bukser, og som ind imellem stadig må sove på bagsædet af sin bil. Man undres, fascineres og forstår.

Slutningen er uafvendelig, men den får kun den nødvendig plads, så selvmordet ikke overskygger resten af den store historie. Det er imponerende at der kan fortælles så meget om et liv på kun 27 sølle år, men Cross har samlet data ind gennem fire år og foretaget over 400 interview med Cobains nærmeste familie, forretningsforbindelser og musikere. Den resulterende historie er gribende som en roman, og myterne Cobain opstillede som et værn omkring sit eget selv, afmystificeres samtidig med at han behandles sagligt og respekfuldt.

Cross leverer med en fabelagtig detaljerigdommen i persontegningen, stærkt underbygget af baggrundsmaterialet. Der er lagt et seriøst arbejde i bogen, der muger ud i alle skandalerne, overdrivelserne og løgnene. En sand fornøjelse at læse og en bog med en målgruppe der griber ud over Nirvana-afficionados.

Det er måske biografiens største force, at den lykkes med at beskrive Cobain som den kunstner han ikke selv troede eller ville acceptere, at han var.

Læst på originalsproget