af d. 5. juli 2018

306

2017

9788712056454

Don’t let go, på dansk ved Johnnie McCoy

Harlan Cobens nyeste roman Giv ikke slip er for dig, der elsker thrillers og sammensværgelser.

Bogen handler om politimanden Nap, der for 15 år siden mistede sin bror og dennes kæreste til en tragisk ulykke. Få dage efter forsvinder hans livs kærlighed. Selv så mange år efter er Nap stadig plaget af begivenhederne. Da en politimand myrdes, blandes Nap ind i efterforskningen, og noget tyder på, at det har forbindelser til ulykken for 15 år siden. Nap må nu finde hoved og hale i begivenhederne, og om hans brors ulykke i virkeligheden var mord. Men hvem kan han stole på?

Som sædvanlig har Coben skruet en spændende thriller sammen, der fastholder interessen og stjæler nattesøvn. Han giver en rigtig god indsigt i menneskets psyke, via sin udforskning af forskellige karakterer og disses motiver, således at romanens karakterer fremstår realistiske og levende for læseren. Han har skrevet et plot, der på ingen tidspunkter skuffer, men som på alle tidspunkter er hæsblæsende og overraskende, og der er fart over feltet i denne roman med den ene efter den anden grusomme afsløring.

Jeg er kæmpe Coben fan, og jeg ved, hvad jeg får, når jeg køber en af hans bøger. Jeg forventer spænding, suspense, levende karakterer og et velskrevet plot. Og han leverer. Gang på gang. Jeg er aldrig skuffet efter at have læst en af hans romaner. Jeg må dog indrømme, at Nap ikke er en af hans bedste karakterer. Han fangede mig ikke på samme måde, som eksempelvis Myron gør, og jeg levede mig derfor heller ikke helt så meget ind i denne karakter. Jo, han er skam skildret levende med dybde, men noget ved ham fangede mig bare ikke.

Giv ikke slip får 4 stjerner af mig. Romanen er velskrevet, og Coben leverer en rigtig god thriller, der overrasker på alle de rigtige steder. Desværre faldt Nap ikke helt i min smag, og det er grunden til, at jeg lander på dette antal stjerner.