Gåden om Alaska af John Green

af d. 21. juni 2016

247

2005

87-638-0289-9

Looking for Alaska - oversat af Nanna Gyldenkærne

Historien starter med Miles, der flytter til en kostskole i Alabama, 136 dage før (en nedtælling til klimaks). På kostskolen møder han bl.a. Obersten, Takumi og Alaska – en kreds af venner der kommer til at ændre hans liv. Efter de 136 dage rammes de unge af en tragedie, og vi følger dem indtil 136 dage efter. Overordnet set tager bogen fat om hverdags emner, der berører ungdommen, men læser man videre, indser man, at John Green har skrevet om et spændende psykologisk drama, hvor der også er plads til lidt humor. Handlingstempoet er langsomt, men det gør ikke historien kedelig, tværtimod giver det en beroligende og glidende indgang til klimaks.

Jeg læste den her bog for første gang i 2008, hvor jeg fik den anbefalet af min veninde. Jeg blev med det samme fanget af bogens forside, der kan beskrives med et ord “mystik”. Til den dag i dag – næsten 10 år efter – er denne historie stadig indprintet i min hukommelse; specielt husker jeg situationen, hvor Miles opdager en tegning på væggen under en telefonsamtale: “…og neden under alle beskederne og skriblerierne fik jeg øje på en tegning af en blomst. Tolv aflange kronblade rundt om en udfyldt cirkel på baggrund af den bellishvide maling, bellis, hvide bellis, og jeg kunne høre hende sige: Hvad ser du Prop? Kig nu efter…”.

For nylig læste jeg bogen igen for 3. gang, og trods det er gentaget læsning med nogle års mellemrum, så blev jeg igen fanget af Green’s fantastiske skrivemåde og Miles’ søgen omkring “Det Store Måske”. Jeg kan rigtig godt lide, at kapitlerne er inddelt i en “før” og en “efter” periode, så der er en form for nedtælling til klimaks, hvilket kun pirrer den i forvejen nysgerrige læser. John Green er en meget populær forfatter i dag og kendes bedst for hans bøger “En flænge i himlen” og “Papertowns”. “Gåden om Alaska” har den samme mystiske stemning som de andre to bøger, men jeg må indrømme, at jeg bedre kan lide “Gåden om Alaska” end de andre to. Måske er det fordi, jeg læste denne før de andre to, og derved kom til at have en alt alt for stor forventning til John Green’s næste par bøger.

Det her er en bog, du ikke må misse! Gåden om Alaska har modtaget Michael L. Printz Award, som uddeles af American Library Association for bedste ungdomsbog 2005, og jeg synes, det er en ganske velfortjent pris.