For enden af stregen af Brian Jørgensen

af d. 2. november 2021

139

2021

978-87-94061-08-7

Det var med tårer rendende ned af kinderne at jeg læste flere af kapitlerne i denne bog. Kapitlet hvor forfatteren beretter om at stedfaren trækker en hund efter bilen. Kapitlet hvor hans stedsøn dør. I det hele taget var det meget svært ikke at blive følelsesmæssigt påvirket. Ikke over de handlinger som forfatteren selv har begået af vold og lignende, men over de barske omstændigheder han er vokset op under, og de ting han oplever senere hen. For der har nærmest aldrig været noget i hans liv som har været nemt og ligetil. Og hans historie er både grotesk og vigtig. Grotesk fordi han hellere har villet leve et liv med stoffer, vold og fængsling end blot have en normal hverdag. Og vigtig fordi han alligevel altid har holdt fast i, at den normale hverdag faktisk var god for ham. Vigtig fordi hans børn har betydet noget for ham, selvom det måske ikke er blevet opfattet sådan. Og især vigtig fordi hvis nogen kan lære noget af hans historie, så vil det nok også kunne gøre en forskel. Kan hans bog blot hjælpe en enkelt ung med at undgå at begå de samme fejl, leve den samme ustabile livsvej og gøre, at en ung vælger stofferne fra, så vil det med garanti også gøre noget godt for forfatteren selv. For er der noget den her historie kan, så er det at vise hvordan livet kan slå koldbøtter når man ikke får den hjælp, man som barn har brug for, og når man ikke har nogen der lytter til en.

Samtidig er det en rørende historie om en mand der faktisk hele tiden bliver klogere på sig selv og sit liv. Og ender med som forholdsvis ung at måtte stoppe med at arbejde og leve for mindre end han er vant til. Men det er med til at gøre ham til en mand der formår at tage ansvar og blive selvbevidst. En mand der altid har stået ved den han er, men som først i en alder af nogen og fyrre formår at kunne videregive et budskab der måske kan være med til at ændre andre unges liv. Det sidste ville være en fantastisk ting at opnå ud fra dette værk, som fortjener opmærksomhed på trods af de voldsomme ting han beskriver og har gjort. Men det er virkelig en bog som vil kunne være god at skabe debat med og omkring.