af d. 20. oktober 2020

80

2020

9788791611827

Rivieren (oversat af Naja Møllmann-Ibsen)

1.

Jeg ville ønske, man kunne inkludere billeder i en anmeldelse. For det bedste ved bogen om verdens floder, er de mange smukke illustrationer. Hver side er spækket med smukke og forunderlige tegninger af livet i og omkring verdens floder. Der er billeder af dyr fra landjorden og det våde element, billeder af mennesker og monumenter, og billeder af smukke landskaber og storslået arkitektur. Alt sammen placeret på landkort, hvor floderne er i centrum. Det gør bogen om Floder til en vellykket, visuel rejse rundt i verden, som vil glæde både børn og voksne.

Bogen har ikke en logisk læseretning. Teksten står skrevet i mange retninger, ind imellem en masse illustrationer. Derfor er jeg ret sikker på, at jeg har overset noget i bogen. Men det gør den til en god børnebog, fordi man ved hver læsning vil kunne finde noget nyt at læse og lære, og noget nyt at undre sig over. Mange af de små illustrationer har en forklarende tekst, så man hele tiden forundres og lærer nyt.

Bogen indeholder helt sikkert et stort læringselement. Når du har læst den, er du (barn som voksen) blevet klogere på de floder, der findes på de forskellige verdensdele. Men læringselementet er forklædt som et eventyr på grund af alle de mange smukke illustrationer. Hver bid læring er knyttet til en tegning, der gør oplysningen mere konkret og nemmere at huske. Derfor synes jeg at Peter Goes bog om floder er en vellykket blanding mellem en børnebog og et faglitterært værk, som helt sikkert kan anbefales til alle der er nysgerrige på at lære mere om verden gennem dens floder.

Anmeldereksemplar