Fjernstyring af Bertelsen & Schwerdfeger

af d. 27. marts 2017

345

2017

9788793434639

Normalt har jeg nogle forventninger til en bog, inden jeg begynder at læse den. Disse forventninger er baseret på min viden om forfatteren, genre, omslag og forskelligt andet. Men da det gik op for mig, at “Fjernstyring” har to forfattere, og at disse er fhv. politiassistent, yogalærer, psykoterapeut, steinerpædagog og socialpædagog, gik jeg lidt i sort. Jeg havde ingen idé om, hvad det var jeg skulle i gang med at læse. At bogen så yderligere er velsignet med en tre(!) sider lang personliste, gjorde ikke sagen bedre. Men nogle gange er det udmærket at få sine forventninger, og til dels også fordomme, rusket lidt rundt.

“Fjernstyring” foregår primært i København, et par år ude i fremtiden (2019). Terrorpakke III kan blive vedtaget hvad dag det skal være, og politistaten nærmer sig med raske skridt. I 2017 blev Danske Central Bank udsat for et terrorangreb – men hvem stod bag? Fejlbedømte chefen for Antiterrorkorpset, Leo Brix, situationen? Var det hans skyld at det gik så galt som det gjorde, eller er han bare et uskyldigt offerlam der skal fjerne fokus fra de virkelige bagmænd?

Bogen bygger på såkaldte konspirationsteorier om hvem der i virkeligheden har magten i verden, og hvad de er i stand til for at beholde den. Hvor længe disse teorier kan latterliggøres ved at kalde dem konspirationsteorier, er tvivlsomt, i en verden hvor whistleblowers gang på gang giver os et glimt af virkeligheden. Derfor er det interessant at læse en spændingsroman, der måske er tættere på virkeligheden end de fleste bryder sig om. Og en spændingsroman er det. Spændingskurven er støt stigende, indtil det hele kulminerer med et brag, hvor selv folkene bag James Bond ville mene, at det måske var lige i overkanten.

Der er et enormt persongalleri i bogen, hvilket nok er dens største problem. Der er simpelthen for mange, og jeg løb konstant sur i det. Koreografien halter også. Folk har det med, fra den ene sætning til den næste, at bevæge sig fra et sted til et andet, uden at læseren bliver orienteret. Det gør ikke noget godt for overblikket.

Når det så er sagt, er “Fjernstyring” en fin spændingsroman. For mig gav det lidt ekstra at tænke over, at den bygger på førnævnte teorier og terrorpakker. Er den personlige frihed en pris vi er villige til at betale, for en “sikkerhed” der dybest set ikke findes? Interessant at benytte en spændingsroman til at stille den slags spørgsmål.