Five feet apart af Rachel Lippincott, Mikki Daughtry og Tobias Iaconis

af d. 13. juli 2019

283

2019

9788740053975

Five feet apart på dansk ved Randi Bjerre Høfring

Five feet apart handler om Stella og Will, der begge har cystisk fibrose og befinder sig på samme hospital. Stella har fået muligheden for at få nye lunger, og hun følger derfor sin behandlingsplan til punkt og prikke. Intet skal komme i vejen for nye lunger og en længere levetid. Will er derimod alt det, Stella ikke er, og en forelskelse i ham vil være livsfarlig for hende. Alligevel kan hun ikke forhindre den i at opstå, og de to meters afstand, som patienter med cystisk fibrose skal holde sig fra hinanden, føles hurtigt som en straf. Ville det virkelig være så farligt, hvis de kunne stjæle bare lidt af den afstand tilbage?

Plottet lyder nok lidt genkendeligt og er da også en smule forudsigeligt på visse punkter, men det forhindrede mig ikke i at forelske mig i bogen. På trods af et plot der er lidt kliché, så er der alligevel noget forfriskende og nyt over historien, der rummer mere end bare umulig kærlighed mellem to unge mennesker, der begge har en sygdom. Det er på samme tid hjerteskærende og livsbekræftende at følge deres historie, deres forelskelse og deres forsøg på at tage lidt af det tilbage, som sygdommen har taget fra dem.

Samtidig er de to hovedpersoner utroligt realistiske og menneskelige, og det er derfor ikke svært at leve sig ind i historiens univers. Man håber hele tiden på det bedste for de to, og at deres kærlighed på en eller anden måde lykkes, også selvom de ikke må røre ved hinanden eller komme tættere på end 1,5 meter. Bogen tager nogle vigtige emner op, som den behandler på en værdig og rørende måde. Det handler ikke kun om kærlighed og sygdom, men også om venskab, familie og sorg. Hvordan man kommer videre efter tabet af sine kære, og hvordan man ikke må glemme at leve, selvom man har en sygdom.

Hvis du var vild med The Fault In Our Stars, vil du også elske Five feet apart. Der er tale om en sød og rørende ungdomsroman, som jeg varmt kan anbefale. Bogen får 4 stjerner med på vejen fra mig, og jeg skal helt sikkert også se filmen.