Fanden tage dig. Beretning om et kvindedrab af Niels Frank

af d. 12. november 2022

391

2022

978-87-02-36600-6

Fanden tage dig

Hvert år bliver 12 kvinder slået ihjel af deres partner eller tidligere partner; det er i gennemsnit en om måneden. Forud for de fleste drab er der ofte foregået psykisk og fysisk vold, måske endda igennem flere år før for drabet.

I slutningen af marts 2021 dræber en 61-årig mand sin 62-årige ekskone i Horsens. Den dræbte kvinde er forfatter Niels Franks søster Elin Just og hun har gennem sit 40-årige ægteskab med Peter været udsat for psykisk vold, ja faktisk systematisk nedbrydning og ydmygelser og kontrol.

Efter drabet begynder Niels Frank at skrive på det, der er blevet til bogen ”Fanden tage dig. Beretning om et kvindedrab”, der udkom for et par måneder siden på Gyldendal.

Bogen er fortællingen om søsterens liv og skæbne, men er i overført betydning også historien om mange andre kvinder, der har betalt med livet for at have været i et forhold med en narcissist eller ligefrem psykopat. Fortællingen om mænd, der er farlige og om kvinder, der først alt for sent søger at komme ud af et forhold, hvor de menneskeligt set er blevet helt ødelagte.

Bogen er også en fortælling om hvad der skete den skæbnesvangre dag i marts 2021 og om den efterfølgende retssag, hvor drabsmanden blev idømt 14 års fængsel. En retssag, hvor drabsmanden lyver hurtigere end en hest kan rende og hvor han efter sin dom går afslappet og smilende ud af retssalen, helt upåvirket som det forstyrrede menneske han må være. Det er også fortællingen om de efterreaktioner, som familien gennemlever i kølvandet på drabet, for hvordan kaperer de to voksne sønner egentlig, at de har overværet deres far skyde deres mor på klos hold? Og hvordan forholder man sig til at opdage, at faderens plan oprindeligt var, at han ville have dræbt de to sønner foran deres mor for efterfølgende at have sat ild til huset så moderen ville være brændt ihjel – simpelt hen fordi det var det, som ville have genereret mest lidelse for moderen?

”Fanden tage dig” er en rystende og voldsomt ubehagelig bog at læse fordi emnet er så skræmmende. Beskrivelserne af drabsmanden Peter Møller gav mig myrekryb, for mage til dumt svin af et røvhul skal man forhåbentligt lede længe efter. Eller skal man når 12 kvinder årligt dræbes af deres partner? Og langt flere kvinder lever i forhold, hvor fysisk og psykisk vold foregår jævnligt?

”Fanden tage dig” er en uhyre væsentlig og velskrevet bog, der desværre er meget relevant at læse når så mange fortsat udsættes for fysisk og psykisk vold.

Bogen bør være en øjenåbner for dem, der ikke ved hvor udbredt partnerdrab og vold er. For dem som er udsat for fysisk og psykisk vold bør bogen også være en øjenåbner og jeg håber de har modet til at tage benene på nakken og fælles børn under armen og flygte langt væk fra deres fysisk eller psykisk voldelige partner, selvom jeg tror det er lettere sagt end gjort.

”Fanden tage dig” er efter min mening årets væsentligste bog.

Anmelderbog