Familiens synder af Cara Hunter

af d. 11. juli 2021

354

2020

9788712059820

Close to home - oversat af Brian Christensen

Efterforskeren Adam Fawley er historiens fortæller. Han møder mr. og mrs. Mason et stykke tid efter  at deres 8-årige Daisy er forsvundet fra familiens hjem i Oxford. Hendes forældre lader til at være lige rystede, hvorimod hendes bror Leo lader til at have en viden, som han ikke vil ud med. Ret hurtigt i efterforskningen viser det sig dog, at der er pænt mange hemmeligheder i det lille hjem. Forældrene er ikke ret glade for hinanden. De to forældre har hemmeligheder for hinanden og der er også mange ting, som de ikke fortæller politiet. Daisy var måske ikke helt så sød som ved første øjekast og af en eller anden grund har Leos opførsel ændret sig meget i løbet af de sidste 14 dages tid.
Der er meget direkte tale i bogen og det er gennem disse dialoger, både nutidige og fortidige, at man som læser får indblik i, hvordan personerne er, og hvilke bevæggrunde de har for deres udmeldinger til ordensmagten. Selvom politiet ikke kan have samtaler med Daisy er der også dialoger, som hun tager del i og enkelte gange får vi også indblik i hendes tanker. Det er et meget stærkt virkemiddel, fordi vi meget tidligt fatter sympati for den lille pige, der har det svært i sin voldsomt dysfunktionelle familie.
Adam Fawley og hans folk er på voldsomt overarbejde, for at finde hoved og hale i de mange modsatrettede spor og sagen bliver ikke nemmere for Fawley, da den minder ham meget om en personlig tragedie.
Bogen er første del af en serie. Den grundige personkarakteristik, miljøbeskrivelserne og en for mig totalt overraskende twist til slut gør, at jeg bestemt har lyst til at læse flere af seriens bind.