Et nødvendigt offer af Finn Halfdan

af d. 7. juni 2015

408

2015

978-87-7159-406-5

“ET NØDVENDIGT OFFER” af Finn Halfdan er en krimi/spændingsroman som til dels bygger på virkelige hændelser. Bogens omdrejningspunkt er journalisten Elliot Boye, der skriver et par artikler om en to år gammel terrorsag, hvor politiet tilsyneladende kom til at anholde en uskyldig mand. Efter offentliggørelsen af artiklerne opdager Elliot nærmest ved en tilfældighed, at han bliver overvåget af PET. Spørgsmålet er, hvorfor?

Elliot, hvis tilværelse er faldet mere eller mindre fra hinanden, efter at hans kæreste forlod ham for tre år siden, beslutter at sætte sine egne modtræk ind i kampen for at finde ud af, hvad der er op og ned på hele historien. Det bliver starten på en hæsblæsende jagt, hvor PET bruger endda særdeles beskidte tricks for at beskytte sandheden. Men Elliot nægter at give op. Sagen minder ham nemlig om hans barndomstraume, hvor hans mor blev myrdet under mystiske omstændigheder.

Bogen fangede omgående min interesse og hovedpersonen, Elliot Boye, min sympati. Men det er også svært andet end at holde af den altid rapkæftede og dovne, ja nærmest arbejdssky dansk-amerikanske journalist, som er helt sin egen. Elliot er konstant på kollisionskurs med stort set alle i sit nærvær. Ikke mindst Netredaktionschefen på Dagbladet, som bare venter på den første den bedste lejlighed til at fyre ham.

Det eneste der generede mig under læsningen og som gjorde, at jeg ikke var fuldstændig solgt, var de mange klichéer og smartass bemærkninger som bogen nærmest flyder over med. – Som tidligere nævnt er Elliot Boye halvt amerikaner. Et faktum som forfatteren sikkert har ønsket at understrege ved at lade specielt hovedpersonen “snakke” med amerikansk accent og strøg om sig med dansk-amerikanske udtryk. Langt hen af vejen er det dansk-amerikanske da også med til at løfte bogen op og gøre sproget frisk, men på et tidspunkt kammer det over og bliver alt, alt for meget. Til sidst minder det nærmest om en dårlig parodi på De Nattergales vrøvleengelsk i The julekalender.

“ET NØDVENDIGT OFFER” er en højaktuel bog om sandhedens pris, ikke mindst i en tid, hvor truslen om terror konstant hænger over vores hoveder, og hvor ytringsfriheden og det frie ord er under stærkt pres. Samtidig sætter bogen spørgsmålstegn ved, hvor langt PET kan og skal strække sig for at forhindre et terrorangreb på dansk jord.