af d. 27. september 2016

363

2013

978-87-400-1213-2

Beautiful disaster - Oversat af Stig W. Jørgensen

1. Udgave

Modsætninger mødes. Det er præcis, hvad Jamie Mcguire har fokuseret på i denne bog. Den stille og søde Abby er for første gang med til at overvære en nævekamp, hvor hun møder Travis, der er stormesteren indenfor denne type kampe. Han betages af Abby, der ikke opfører sig som alle andre piger, han har mødt. For Travis er der kun plads til piger for en enkelt aften, men det laves der om på efter mødet med Abby. Som titlen angiver, indgår de to hovedpersoner et væddemål, som Abby taber, og hun skal derfor bo hos Travis i en måned.

Bogen bygger på fortvivlelsen og usikkerheden, når der opstår kærlighed mellem to komplet modsatte personer, og Jamie Mcguire har skrevet bogen i et friskt og levende sprog, som gør det svært at lægge bogen fra sig. Den er rig på handling, og Travis er slet ikke så ligetil en karakter, som man får indtryk af i starten. Derudover er personerne i bogen beskrevet rigtig godt. Især beundrede jeg Abby’s ven Finch. I starten har han ikke en særlig stor betydning, men senere får forfatteren præsenteret Finch’s direkte og omsorgsfulde personlighed. Til gengæld havde jeg forventet, at der ville være mere kød på Abby’s roomie, Kara’s karakter. Jeg havde håbet, at Kara på et eller andet tidspunkt ville vise et lille tegn på forandring fra den personlighed, forfatteren oprindeligt har givet hende. Men Mcguire har dog plantet hende i periferien igennem hele historien, så hun optræder desværre blot som en irrelevant biperson.

Bogen er krydret med en tilpas portion humor, men jeg synes, at titlen er misvisende. Jeg havde indstillet mig på, at det var en erotisk fortælling, men jeg mener ikke, at denne bog kan placeres under den kategori. Det er nu mere tale om en sød roman om dyb kærlighed mellem to diametrale modsætninger.

Jeg læste bogen på en regnvejrsdag, og jeg synes godt om den. En lækker chick lit roman, der er perfekt til en mørk og trist regnvejrsdag.