Enegang – Anden der vandrer af Søren Vad Møller

af d. 3. juni 2006

407

2006

978-87-595-2592-0

Enegang

En rigtig god bog – så enkelt kan det siges. Den er meget anderledes end noget, jeg nogensinde før har læst. Den handler om ensomhed, kærlighed, kønsroller og især om hovedpersonens forhold til stærke kvinder, men den allestedsnærværende tristesse er hele tiden krydret med humoristiske passager. Historiens omdrejningspunkt er digterspiren Anker, der bor i en etværelses lejlighed i København. Vi møder ham på et tidspunkt i hans liv, hvor skriveriet går i tomgang, og pengemanglen truer med at gøre ham hjemløs.

Hovedpersonens navn Anker er ikke tilfældigt valgt, for man får hele tiden et indtryk af, at han agerer drivanker på en skude uden destination, slæbende hen over afgrunden, der konstant truer med at opsluge ham. Men galgenhumoren lyser op som små fyrtårne gennem hele fortællingen. Den kommer til udtryk gennem personbeskrivelser fra det noget brogede galleri af aktører og gennem deres replikker, der flyder ubesværet.

Fortællingen har en ærlighed over sig, som man ellers kan lede længe efter, og den er spækket med henvisninger til populærkultur og B-film, der i sig selv viser, at her lefles der ikke for konventioner. Allerede i starten af bogen lyder det: “Jeg læser ikke klassikere. Klassikere er et andet ord for mainstream, og der må være en grund til at noget er blevet det, og den er højst sandsynligt at det er noget lort.” Når talen falder på film, lyder det derimod: “Jeg har set lidt video. Barbarian Queen II – The Empress Strikes Back. – Spændende. Var den god? – Det vil være synd at sige. Lige lovlig lummer. Den handler om hende amazonen som kæmper mod mandlige undertrykkere, men som i slagscenerne altid på hændelig vis mister de fleste klædningsstykker, der er sparsomme nok i forvejen. “You can take her top, but you can’t take her freedom” […] Man skal ikke kimse ad B-film. De når ud i nogle afkroge hvor den syvdobbelte Oscarvinder aldrig kommer.”

Så til jer der var vilde med ”Titanic” eller ”Da Vinci Mysteriet” – dette er the real deal. Jeg kan således give Søren Vad Møller mine varmeste anbefalinger med på vejen for denne debut og ser frem til den næste bog fra omtalte forfatters hånd.