af d. 1. september 2022

331

2010

9788777148408

Looking good dead - Oversat af Peter Skeel

En rigtig engelsk krimi. Langsomt fortalt, uden at blive kedelig.

Tom Bryce er presset. Firmaet går skidt, konen bruger for mange penge og huset er på vej på tvangsauktion. Men disse problemer synes pludselig små, da han ved et tilfælde finder en cd med indhold, der bestemt ikke var ment for hans øjne.

Samtidig kommer kriminalkommissær Roy Grace og hans hold på arbejde, da en ung kvinde findes dræbt nær Brighton.

“En smuk død” er andet bind i serien om kriminalkommisær Roy Grace, af Peter James. Serien om Grace er en rigtig engelsk serie. James tager sig god tid til at fortælle sin historie, der er i det store og hele ikke indlagt actionscener til at pifte tempoet op. Det er lidt Barnaby – bare med spænding, og det fungerer rigtig godt. Altså, hvis man lige ser bort fra slutningen, hvor der går lidt for meget actionfilm i den til min smag. Men James bruger primært tiden på at bygge karakterer og historie op, og det gør han godt.

Det er ikke en krimi af den slags hvor man sidder og spekulerer på hvem der gjorde hvad. Det er ret hurtigt klart, hvem der er de gode og hvem der er de onde. Ofte resulterer det i en dræbende kedelig historie, mens man bare venter på at politiet også skal fatte hvad det hele går ud på. Men ikke i dette tilfælde, hvor der mere er fokuseret på kattens leg med musen – altså, det indbyrdes spil mellem dem der gjorde det og dem der skal finde ud af hvem der gjorde det.

Der er elementer i historien der er lige en tand for meget. Lidt for mange tilfældigheder der lige pludselig går op i en højere enhed. Nå ja, og så den der slutning der ikke var helt heldig. Men i det store og hele en spændende og underholdende bog, der hermed anbefales.