Min geniale veninde af Elena Ferrante

af d. 6. november 2014

383

2014

978-87-92884-10-7

L'amica geniale

Hvilken vidunderlig bog! I to døgn nonstop har jeg været en tur i tidsmaskinen og er uforvarende havnet i udkanten af Napoli i midten af 1950’erne. I skikkelse af en ranglet pige af små kår. Elena Greco er navnet.

Forfatteren hedder Elena Ferrante. Er det sin egen barndom, hun beskriver? Er Ferrante overhovedet en kvinde? Forfatteren skriver under pseudonym, og i Italien diskuteres der ophedet i aviser og på tv, hvem den mystiske successkribent monstro kan være. Hendes bøger sælger som varmt brød, flere er filmatiseret – men personen bag nægter at give sig til kende. Når en bog er skrevet og kommet godt i vej, er dens ophavs-m/k ligegyldig, insisterer hun.

Tidsbilledet, sceneriet, personerne er så indlevet, så troværdigt, så filmisk udmalet, at forfatteren selv må have været stede. Her er ingen letkøbt Lady & Vagabonden-idyllisk kulisse, men de usminkede livsvilkår for jævne folk i et barsk, men også hjerteligt syditaliensk bysamfund.

Elena og Lila bliver uadskillelige veninder, selv om de er så forskellige som sol og måne. De er begge født i store, børnerige, fattige familier, som ikke har tradition for mere end et par års skolegang; herefter er det ud at arbejde for at hjælpe til med at skaffe olie på pastaen. De er begge ambitiøse og intelligente, de drømmer begge om rigdom og ære, men her stopper lighederne.

Elena er den pæne, rene, tjenstvillige pige, der gør, som der bliver befalet. Lila er en lille, snavset oprører, som alle afskyr – kammerater, lærere, familie. Ingen andre end Elena regner hende for noget – blandt de to er Lila den modige, den fantasifulde, den konfronterende. Men ved et af skæbnens gunstige tilfælde finder en lærerinde ud af, at Lila ikke bare er godt begavet. Hun er nærmest – genial.

“Min geniale veninde” følger de to pigers opvækst fra de er 7-8 år og futter rundt med huller på knæene og hjemmesyede dukker i snavsede baggårde, til de er labre, hormonstruttende 16-årige donnaer og parat til at blive gift og selv få børn. Der bliver kastet med tallerkener og gryder i de små hjem, råbt og skreget og slåsset, som kun italienere kan. Blodhævn er dagens uorden. Fædre og brødre har det store ord og uddeler ordrer og lussinger – uanset hvem der er bedst begavet.

En tur til stranden er en uforglemmelig begivenhed, for ingen har set havet – endsige alle de smukke, rige mennesker med elegant badedragter og penge nok til at købe is. En nytårsaften udvikler sig til en veritabel krig på fyrværkeri. Et bryllup bliver en månedlang (og uhyre bekostelig) affære, der næsten skiller familierne ad.

Som sagt – en formidabel bog. Og vist nok kun første del af tre, så de to næste bind har vi heldigvis til gode. Er du til filmiske dramaer, sydlandsk temperament, udviklingshistorier med hjerte og smerte – og til forrygende velskrevet skønlitteratur – så er “Min geniale veninde” ikke til at komme udenom. Buon appetito!