En dag vil vi grine af det af Thomas Korsgaard

af d. 7. juni 2018

313

2018

978-87-11-69314-8

I 2017 debuterede den unge forfatter Thomas Korsgaard med romanen ”Hvis der skulle komme et menneske forbi”. Romanen handler om en opvækst i en dysfunktionel familie og er delvist baseret på forfatterens egen opvækst. Bogen høstede gode anmeldelser, blandt andet her på bogrummet.dk, så man sidder og tænker, at der er noget at leve op til når forfatterens næste bog udkommer.

Nu er den her så, forfatterens anden roman.

”En dag vil vi grine af det” er en selvstændig fortsættelse til ”Hvis der skulle komme et menneske forbi”, men det er en fordel at have læst den første bog, inden man giver sig i kast med denne roman.

Vi befinder os igen i den dysfunktionelle familie, der bor i et hus for enden af en grusvej i Jylland. Moderen går stadig hjemme, men familien er kommet til penge fordi moderen har fået en erstatning på 900.000 kroner for tabt arbejdsfortjeneste, så nu er de ikke afhængige af økonomisk hjælp fra andre.
Familien er dog stadig lige dysfunktionel, nu blot med penge på kontoen.

Faderen driver psykisk og fysisk vod mod resten af familien; en lussing tæller som et argument – ligesom det også tæller som et argument, at sige det samme man gjorde før – bare man råber højt denne gang. Moderen har indledt en affære med en mand fra Fyn og er derfor mentalt fraværende det meste af tiden. Når hun er hjemme sidder hun i sofaen og stener, og er derfor reelt udenfor psykisk rækkevidde for børnene.

Romanens hovedperson, Tue, er teenager og forsøger at passe ind i familien og i provinsmiljøet udenfor Skive. Det går ikke så godt. Han føler sig fremmed og har opdaget, at han er homoseksuel – noget han ikke reklamerer med, fordi det ikke vil falde i god jord. Ikke engang hans bedste ven får det at vide – det fortæller noget om hvilket miljø vi befinder os i. Forholdet til faderen er mildest talt dårligt og moderen er ingen hjælp, hun interesserer sig mere for sin affære og sin afhængighed af spil på internettet.

”En dag vil vi grine af det” er en roman, der beviser, at det kan lade sig gøre at skrive en fremragende bog som opfølgning på en succes. Ikke noget med ”den svære to´er” her.

Romanen er ikke munter, men den er overbevisende og skrevet i et nøgternt sprog, som jeg godt kan lide. Der er ikke noget selvmedlidenhed i bogen og selvom forfatteren ikke er den store stilist, har han bedrevet en meget læseværdig og interessant bog, som jeg varmt kan anbefale andre at læse – den er mindst lige så god som forfatterens første bog, hvis ikke ligefrem endnu bedre.