Kadaveret på Klosterbakken af Birgitte Abdel

af d. 21. april 2017

447

2016

9788799892457

Nogle gange kan man finde om ikke guld, så dog noget der minder om det, ved at læse en ukendt forfatter der er udgivet på et lille forlag. “Kadaveret på Klosterbakken” er en af de gange.

Persongalleriet næsten er identisk med det man kan finde i Elsebeth Egholms romaner om journalisten Dicte, og det er selvfølgelig ærgerligt at inspirationen er så tydelig. Personerne hedder noget andet, og handlingen er flyttet til Sjælland, men deres liv og personligheder, er så meget lig Dicte og Wagners, at det er påfaldende. Når det så er sagt, er “Kadaveret på Klosterbakken” en rigtig spændende historie, og frem for alt er det befriende at læse en krimi hvor blod og indvolde ikke drypper fra bogens sider.

På et nybygget psykiatrisk behandlingssted på Klosterbakken findes et sortklædt legeme hængt i foyeren. Dagen efter er liget forsvundet. Alt fremstår pletfrit til åbningen af behandlingsstedet Hotel Momenta, men snart trænger en ubestemmelig lugt op fra kælderen og breder sig til hele bygningen.

Lokale beboere fortæller om en kutteklædt tiggermunk, der hjemsøger Klosterbakken, og snart sniger løgne, intriger og uhygge sig ind i de ellers så fredelige omgivelser.

Journalisten Beate Sejer Larsson drages ind i begivenhederne om det suspekte behandlingssted, og beslutter sig for at finde frem til, hvad det hele handler om.

“Kadavert på Klosterbakken” er første bind i en serie om journalisten Beate Sejer Larsson.

Forfatteren, Birgitte Abdel, formår at skrue en rigtig spændende historie sammen. En historie som hun tager sig god tid til at fortælle, ligesom hun tager sig god tid til at tegne sine karakterer så de fremstår tydeligt. De fleste af dem er mærkelige på hver deres måde, men det er vi vel egentlig alle sammen. De er dog ikke mere mærkelige, end at jeg som læser godt kan tro på historien.

Sproget passer til genren. Det er ikke stor og dyb litterær kunst, men det ville også virke malplaceret i en krimi. Her er det den gode historie der er i centrum, og den fortæller Abdel til UG. Og det at fortælle en god historie, der kan holde læseren fanget på samtlige 447 sider, er også kunst.

Mine forventninger til bogen var ikke store. Jeg kendte ikke forfatteren, og den ene af forlagets udgivelser jeg tidligere har stiftet bekendtskab med (“Halløj på Christiansborg“), var jeg mildest talt ikke imponeret af. Derfor var glæden stor, da jeg kunne se mine små forventninger blive gjort til skamme, og mine fordomme vælte én for én. “Kadaveret på Klosterbakken” er en god krimi, med vægt på den gode historie frem for ulækre “special effects”, og jeg er klar næste gang Beate Sejer Larsson og kriminalkommisær Steinar Knutsson er på banen – også selvom det lige så godt kunne have været Dicte og Wagner.