af d. 7. maj 2012

183

2011

978-87-993031-0-6

Post Office

”Ekstrabudene” er den amerikanske beatforfatter Bukowskis debutroman. Den baserer sig på Bukowskis egne år i postvæsenet.

Henry Chinasky lever af sprut og sex, og gennem bogens seks dele fortæller han, hvordan han snubler gennem livet og river sig ureflekteret med af det uden at komme nogen vegne. Beskrivelsen er en gigantisk modsætning til det meningsfulde liv, vi efterstræber i dag, og det er helt forløsende at læse om en helvedes skarp gut som dasker rundt, knepper kvinder, indlader sig i forhold med andre kvinder, lader dem forlade ham, møder fuld på arbejde, hvis ulideligt rigide strukturer han pisser på af ren sans for retfærdighed, og ender med at beslutte sig for at skrive en bog. Henrys intelligens mærker man tydeligt i små underspillede eksistentielle refleksioner og hans oprør mod postvæsenets latterlige politikker.

Siden hvornår begyndte alting at skulle gøres så alvorligt, gennemtænkt, betydningsfuldt? spørger jeg mig selv efter at have læst bogen, som repræsenterer det modsatte. Jeg forbinder det først med tiden – 60’erne, hvor handlingen foregår. Men nej, nok ikke. Middel- og overklassen har sgu sikkert altid været så alvorlige. Underklassens og slummens mere ligefremme, umiddelbare facon er måske fascinerende for os bekvemme mennesker, ikke kun fordi de har det så skidt og lever så forargeligt, men måske fordi de har noget – et eller andet – som vi ikke har.

Bogen er kort med luftige sider og ligefremt sprog, og den kan læses på nogle timer. Jeg nød at stifte bekendtskab med denne forfatterlegende, men er ikke overdrevet oppe at køre.
I denne forbindelse et stort bifald til Løvens Forlag, hvis mission det er at puste liv i kvalitetslitteraturen i Danmark. Med ”Ekstrabudene” indleder de serien “Mesterlige Debuter”.