af d. 10. april 2006

549

2011

978-87-02-01990-2

Doktor Faustus (tysk)

Originaludgave: 1947

Thomas Manns kæmperoman, ”Doktor Faustus”, bærer en undertitel, der fører læseren ind i romanens umiddelbare univers, nemlig ‘Den tyske komponist Adrian Leverkühns liv, fortalt af en ven’. Skildringen af Adrians opvækst, senere musikalske karriere og undergang er fremragende, dragende og dæmonisk.

Det geniale ved romanen er, at Thomas Mann med en imponerende præcision arbejder på mange forskellige niveauer. F.eks. er Adrian Leverkühn klart nok et portræt af den tyske filosof Nietzsche, der som bekendt efter flere års arbejdsrus psykisk faldt sammen og levede sine sidste år som grønsag. Adrian er dog ikke filosof men komponist, og på det kunstneriske plan lader Thomas Mann ham opfinde den i starten af det tyvende århundrede så berømte (og berygtede) a-tonale tolvtonemusik. En musik, der er kendetegnet ved, at hver enkelt tone ‘skal have lige meget plads’ og således bliver musikken komponeret efter strenge logisk- og fornuftsmæssige principper. For at kunne skabe en sådan ny musik indgår Adrian en kontrakt med djævlen (ligesom i den kendte Faust-myte), som foregår som en lang samtale, der ikke afslører for læseren, hvorvidt det faktisk er djævlen eller en feberhed hallucination. Udover alt dette er ”Doktor Faustus” også en direkte parallel til Tyskland (i 1920’erne og 1930’erne), der hastigt kaster sig mod den afgrund, som vi i dag kalder for Anden verdenskrig. Læseren følger romanens fortæller, en mild humansist og ven af Adrian ved navn Zeitblom, og forfærdes sammen med ham over at se hans ven og fædreland gå til grunde.

Selvom ”Doktor Faustus” sine steder ikke er nogen let bog, er alle dens henvisninger, lærde og overdådige passager og ufejlbarlige sprog meget medrivende og det er virkelig en bog, som man tager med sig – også efter at den sidste side er vendt.