af d. 29. januar 2018

364

2017

9788793383173

Der brænder en ild

1. udgave, 2. oplag

Man følger en familie hvor Erik få en hjerneskade. Erik er glasmager på Holmegaard glasværk. Hanne, Eriks kone og datter, Hanne og Maja skal lære at forstå og leve med hvordan det hele er nu hvor Erik er hjerneskadet. Og det er nemmere sagt end gjort. Det er svært at omstille sig til og det kræver store ofre for hele familien at klare det. Man følger familiens op og nedture, deres fælles kamp som på nogen måder bringer dem tættere sammen og på andre måder skiller dem ad. Og man bliver en del af deres livs historie op igennem tiden.

Bogen er forholdsvis hurtigt læst og rammer et bredt spekter af læsere, da mange vil kunne finde glæde ved at læse bogen. Den er tankevækkende og velskrevet, man bliver stillet overfor nogen situationer som man måske vil have svært ved selv at sætte sig ind i eller forstå, men det gør den til gengæld også spændende og jeg er sikker på den kan skabe debat hvis flere i en kreds eller familie læser bogen.

Man kan mærke at det har betydet noget for forfatteren at skrive bogen og selv om bogen er hurtigt læst, så efterlader den et ret stort indtryk. Så det skal forfatteren helt sikkert have ros for.

At jeg alligevel ikke er vildt begejstret er fordi jeg ikke føler at jeg rent personligt fik så meget ud af at læse bogen. Måske fordi jeg ikke har nogen forudgående erfaring med hjerneskade og selv om jeg fandt bogen spændende var det svært for mig at blive helt opslugt. Jeg vil ikke sige historien er overfladisk for det er den ikke, men måske havde jeg fået mere ud af den, hvis jeg kendte mere til at have sygdom i egen familie. Jeg ved det ikke. Jeg kunne godt lide bogen, men jeg har det også sådan at det nok ikke er en jeg læser igen.

Dog en bog jeg vil mene man skal give en fair chance, da selve historien er sammenhængende og interessant!