Den blå drage 3 – Øvelse gør mester af Ry Kristensen

af d. 14. oktober 2018

44

2018

978-87-999479-6-6

Tredje og indtil videre sidste bog i denne serie om dragen Blå. Den enestre blå drage i ilddragernes verden. De andre drager er sorte, røde, brune eller grønne.

Blå skal i denne bog lære at flyve. Han er noget nervøs, for når han øver sig derhjemme går det sjældent ret godt. En af de andre drager i klassen, en sort drage ved navn Flamme, driller Blå og de indgår et væddemål. Flamme og Bruno samt Blå og Rosa bliver enige om, at det hold, for hvem det først lykkes at en af dem er i luften i ti sekunder, vinder, og taberholdet skal rulle sig i en bronto bæ. De øver sig og det går rigtig godt for Flamme, så Blå bliver noget bekymret, for han har virkelig ikke lyst til at tabe. Men så sker der pludselig noget og Blå kommer højt til vejrs. Men det er ikke helt ufarligt at komme for højt op, når man ikke er vant til at flyve…

Endnu en fin bog i serien om dragen Blå. Flotte illustrationer og en god men enkel historie, som sagtens kan stå alene, hvis man ikke har læst de første bøger i serien.

Bogen henvender sig til børn i alderen 8-9 år og opefter, hvis de selv skal læse den, og ellers er den yderst velegnet til højtlæsning, hvad jeg personligt vil anbefale, da man ellers som voksen snyder sig selv for en rigtig sød og underholdende historie. Samtidig giver denne bog mulighed for at man kan snakke med sit barn om, hvad drilleri og mobning kan gøre og det er et fint budskab.

En god bog fra en god serie som helt sikkert kan anbefales herfra, og som jeg tror mange vil have det sjovt med at læse.

God fornøjelse hvis du kaster dig over historierne om dragen Blå!