af d. 16. juli 2018

303

2017

9788776778422

Behind Closed Doors - oversat af Stig W. Jørgensen

Det er ikke ondskab der mangler i “Bag lukkede døre”. Ikke blodig, ulækker splatter-ondskab, men psykisk terror af værste skuffe. Faktisk så meget at det virker lidt påtaget og en smule utroværdigt.

Jack og Grace er nygifte. Han er succesrig advokat, hun er hjemmegående, og de mangler ikke noget. De er fuldstændig optaget af hinanden, og venner og bekendte ser kun det perfekte ægtepar. Man kunne måske nok undre sig over at Grace aldrig tager telefonen eller aldrig kan mødes til en kop kaffe. Eller hvorfor hun tilsyneladende aldrig tager noget med sig, når hun går hjemmefra. Og hvorfor alle vinduerne i stueetagen er sikret med metalskodder. Hvad foregår der egentlig bag de lukkede døre?

Der sker noget hele tiden i “Bag lukkede døre”. Som læser bliver jeg hele tiden holdt til ilden, og spændingen stiger støt. Selvfølgelig ved man jo godt hvordan det hele ender, men det gør egentlig ikke noget, for det er faktisk spændende alligevel.

Uden at ville røbe for meget, synes jeg dog at der er ting i historien der er en tand for mærkelige. Det bliver utroværdigt ondt, og derfor har jeg svært ved at tro på historien. “Bag lukkede døre” er ikke en af de bøger, hvor man sidder neglebidende på kanten af lænestolen, fordi det her faktisk godt kunne være sandt, og derved forsvinder en del af det psykologiske spil der foregår mellem de implicerede parter. Bogen er mere af den slags hvor man sætter sig godt til rette i førnævnte lænestol, skænker sig en kop kaffe og lader sig underholde nogle timer.

Personerne fungerer godt. Nogle bedre end andre, men desværre er især én af hovedpersonerne skåret for skarpt, og fremstår derfor en tand for utroværdig, hvilket smitter for meget af på handlingen.

Men, når alt det er sagt, må jeg også indrømme at den støt stigende spændingskurve, kombineret med at historien aldrig går i tomgang, gjorde at jeg var rigtig godt underholdt mens jeg læste bogen. “Bag lukkede døre” vil gøre sig godt i en feriekuffert, til nogle timers afslapning ved stranden eller i en liggestol ved poolen. Men pas på med at tage den med til Thailand…