Dæk ansigtet til af P. D. James

af d. 2. juli 2016

228

2016

9788763843249

Cover Her Face - Oversat af Steffen Rosenmeier

P.D. James alias Phyllis Dorothy James (1920-2014) var en glimrende britisk forfatterinde, nok især kendt for hendes krimier med efterforsker Adam Dagliesh som hovedpersonen, qua det at de op gennem 80erne til slutningen af 90erne blev indspillet som krimiserier til TV. De er i øvrigt udsendt som DVD bokse i 2010, og i november 2015 blev denne bog faktisk sendt som serie i 6 afsnit på DR.
Dæk ansigtet til er den første i serien med Scotland Yard-detektiven, kriminalkommissær Adam Dalgliesh i hovedrollen, den udkom første gang 1962 og på dansk i 1989, så det er et genoptryk, der her er tale om. Det er en klassisk engelsk krimi, i stil med de krimier som Dorothy L. Sayers og Agatha Christie skrev, så man føler sig virkelig hjemme under læsningen, der invitere til hyggekrog, Afternoon tea og en enkelt scones.
Handlingen foregår på godset Martingale hvor familien Maxies har resideret gennem generationer. Travlheden hersker, da det er tid for den årlige kirkebasar, og venner af familien er da også troppet op i stor stil. Tonen imellem de enkelte er en lille smule tilspidset, og intrigerne lurer lige under overfladen. Om morgen efter basaren dukker stuepigen Sally ikke op, og da man eftersøger hende, findes hun myrdet på sit værelse, men der er det aber dabei, at døren er låst indefra. Det stedlige politi finder ikke, at de magter sagen, så Adam Dagliesh bliver tilkaldt og må rede trådene ud.
Dæk ansigtet til er en klassisk god krimi, den er let skrevet og hurtigt læst, men det er ikke det samme, som den ikke er underholdende. Det er en rolig krimi, hvor det sammenstillingen af de mange afhøringer, der ender med at bringe løsningen på mysteriet, og samtidig er det netop disse afhøringer, der afspejler de enkelte individers personlighed og på en måde, så de bliver visualiserede under læsningen. En fin lille bog her til sommerferien.