210

2006

978-87-638-3409-4

L'Homme aux cercles bleus - oversætter: Jesper Tang

1.

Efter denne bog vil det blå farvekridt i fremtiden associeres med mord

Handlingen foregår i den franske hovedstad, hvor der pludselig er tegnet flere cirkler med blåt kridt. I midten af cirklerne er der de første mange gange forskellige objekter så som en ørering, briller og en ødelagt dukke. Dog begynder det at udvikle sig til makabre ting som en vinge fra en fugl og en død kat. Folket i Paris er hovedrystende over disse blå cirkler, men antager at det nok er udført af en excentrisk person. Den 40-årige Jean-Baptiste Adamsberg aner dog uråd, og han er ikke i tvivl om, at disse cirkler er optakten til noget større. Og som han frygter ender der et lig i midten af en blå cirkel. Endnu et lig dukker op i en blå cirkel.. og endnu et. En seriemorder er løs i byen, og hans værk spreder skræk og rædsel.

De første kapitler er i et roligt tempo og beskrivende om mystikken og uroen bag de blå cirkler på gaden. Men hurtigst får fortælletempoet et helt andet niveau, og Fred Vargas får skabt en klar og tydelig krimi, der kun fører læseren i én retning i en forvirrende labyrint. Persongalleriet er stort og omfangende, og vi får som læser lov til at følge alle tanker og frustrationer, der foregår inde i hovedet på karaktererne. Dette kan ind i mellem også være forvirrende og kringlet, og derfor er det en rigtig god ide at undgå for mange afbrudte pauser, når bogen læses. Man skal nemlig have tungen lige i munden for at holde styr på alle de tanker fra de forskellige personer, når man vender tilbage til bogen. Mathilde Frostier er havbiolog og en finurlig karakter. Hun følger efter tilfældige folk på gaden og bruger tiden på at observere dem. På grund af denne hobby kommer hun til at spille en væsentlig rolle for opklaringen af mysteriet om de blå cirkler.

Bogen er ikke så lang, kun på de 200 sider, hvilket er ganske passende for historien. Da den er skrevet i et vekslende tempo med en fin krimi historie og krydret med en masse detaljer, så holder den læseren fanget og er hurtig læst færdig.