380

2019

978-87-7200-694-9

Help me. One woman's quest to find out if self-help really can change her life - oversætter: Ninna Brenøe

1

Hjælp dig selv med selvhjælpsbøger! Eller er det nu en god idé..

Vi har alle sammen på et eller andet tidspunkt søgt efter lykken og bare ventet på den lykkelige fornemmelse vil overtage vores sind. Et fredfyldt sind kun med positive tanker og følelser. Men hvornår opnår vi dette? I en verden af at skulle uddanne sig, bestige karrierestigen, blive gift og få børn… en verden hvor der ikke er tid til en pause-knap.

Marianne Powers er gået død. Hun ved ikke, hvad hun skal, og hun har brug for hjælp til at komme et bedre sted. Hun får en fantastisk idé; hun vil følge 12 af de bedste selvhjælpsbøger dag for dag, måned for måned.. mon hun så ikke opnår et bedre liv. Mon ikke hun får tilegnet sig nogle gode vaner. Mon ikke bøgerne hjælper hende på vej et helt andet sted. Og hendes liv ændrer sig da også. Langsomt men stabilt. Men er det nu også i den ønskede retning…

Gennem Powers hudløs ærlige nedskrevne tanker og følelser (og humor), belyses det, at vi alle inderst inde er bange og usikre på stort set de samme ting i livet. Det er bare ikke noget, vi snakker højt om i vores hverdag, fordi vi er bange for, at vi er de eneste med netop dét problem.

Historien er medrivende, sjov og ganske underholdende. Forsiden er fangende! Den gule forside med snirklede skrifttype, og så tegningen af en kvinde med en bog ovenpå ansigtet – man kan straks fornemme hvor fortabt og opgivende kvinden er. En endeløs ubehjælpelig situation som de fleste nok har prøvet at befinde sig i. Forfatteren Marianne Power har taget fokus i forskellige selvhjælpsbøger, og ud fra dette har hun skabt denne lille perle af en anti-selvhjælpsroman.

Bogen er skøn, og den tager udgangspunkt i forfatterens egne forsøg på at “hjælpe” sig selv. Sød og hyggelig bog, der helt sikkert er værd at læse.