142

1996

87-553-2419-3

Bruchstücke

“Brudstykker. Af en barndom 1939-1948” er en af den slags bøger, som jeg ikke kan bestemme mig til hvad jeg skal synes om.

Bogens hovedperson er Binjamin Wilkomirski, der er en mand i 50´erne, han bor i Schweiz og har levet et ganske almindeligt voksenliv med job, familie og omgangskreds.

Hans barndom har derimod været alt andet end almindelig, for han er opvokset i Østeuropa som jødisk barn under 2. verdenskrig, hvor han og hans familie var udsat for forfølgelse, sult og mishandling i forskellige koncentrationslejre.

Efter at han som barn er blevet adskilt fra sin familie søger Binjamin at klare sig gennem tilværelsen så godt som han nu kan, og efter krigen ender han på børnehjem og senere som plejebarn hos en familie i Schweiz. Familien i Schweiz søger at dække over at Binjamin har haft et andet liv inden han kom i pleje, og de giver indtryk af, at Binjamin både skulle være født og opvokset i Schweiz og derfor ikke kan have oplevet koncentrationslejre eller et familieliv i Østeuropa.

“Brudstykker. Af en barndom 1939-1948” er Binjamin Wilkomirski´s erindringer om det liv han havde inden han kom i pleje hos familien i Schweiz, og det er fortællingen om mishandling, drabet på hans far, koncentrationslejre, børnehjemsophold og andre forfærdelige oplevelser, der har været et mareridt at gennemleve.

Jeg sætter ikke spørgsmålstegn ved, at det har været ganske forfærdeligt og umenneskeligt at gennemleve holocaust, en så umenneskelig behandling af andre mennesker burde aldrig være sket. Jeg sætter til gengæld spørgsmålstegn ved om denne bog burde have været skrevet. Bogen virker underligt konstrueret, og på trods af, at forfatteren har noget vigtigt at fortælle læserne bliver bogen aldrig helt overbevisende, fordi bogen virker konstrueret. Sproget er der ikke noget i vejen med, det flyder let og levende – det eneste klagemål jeg har er sådan set, at bogen virker konstrueret, og det trækker så meget ned, at jeg lander på 3 stjerner og en lunken anmeldelse.