af d. 6. maj 2006

Omslag

167

2004

87-11-22359-6

Artemis Fowl files

”Artemis Fowl files” er en rigtig fin samling fakta, sjov og gode historier fra den verden, som Eoin Colfer har bygget op ved hjælp fra historierne om Artemis Fowl og feerne. Den indeholder bl.a. nogle interviews med personerne fra bøgerne; Butler, Artemis, Holly etc., og derudover er historien om den syvende dværg også at finde i denne tynde sag (historien om den syvende dværg udkommer ikke på dansk i Danmark, så er man fan af Artemis og de andre, og vil man gerne læse historien på dansk, så er Artemis Fowl files noget for ethvert barn).

Bogen fungerer også som et interessant opslagsværk, som indeholder det gnomiske alfabet, en felthåndbog om Folket og meget mere. Den er udgivet som Artemis’ hemmelige og fortrolige arkiver, der er blevet fundet, og alle barnlige sjæle med forkærlighed for fantastiske feer og meget mere fra fantasygenren, vil helt klart synes om denne bog. Der er også opgaver i den, men det er dog for let og for de helt små læsere – og der er mange opgaver – så er man seriøs læser og søger interessante historier eller spænding, så må man nok være tålmodig med ”Artemis Fowl files”, for det er ikke en særlig betydelig læseoplevelse, man får ud af det.

Til sidst vil jeg lige slå fast, at det absolut ikke er en dårlig bog, dog kan jeg ikke løbe fra min egen personlige oplevelse, og jeg mener denne bog er nogenlunde og fin nok, men sagt på en pæn måde; jeg tror sgu nok jeg havde overlevet uden den, for man skal virkelig være fan af Artemis Fowl for at føle, at læsning af denne bog er en nødvendighed.