Årets gang i Eventyrhuset af Dorrit Bamberger og Katja Bamberger Bro

af d. 19. januar 2022

145

2020

9788797240809

1 udgave 1 oplag

Dengang jeg var barn kom jeg tit hos min mormor og morfar. I deres gemmer var mange sjove ting, og blandt dem en indbunden serie af et blad der hed “Danske børnetidne” årgang 1898-1899. Jeg elskede de blade, da der var en god blanding af historier, opgaver, lege og så også lidt om årets tid. En form for almanak for børn, men samtidig så meget mere. Hvorfor fortæller jeg nu alt det…. Jo fordi jeg for første gang har set noget der minder om, nemlig “Årets gang i Eventyrhuset”.

En super fed bog for hele familien, men på børnenes præmisser.

Bogen starter med et lille eventyr, det er juleaften og Katja og Simon har en rigtig dejlig jul, men der er en ting som er anderledes…gaven fra Bedstemor og Bedstefar må først åbnes nytårs aften. Endelig bliver det nytårs aften og børnene har næsten glemt den lille pakke de fik, men da Bedstefar spørger til den skynder de sig op på værelset for at åbne den. De når kun at åbne et lille hjørne af pakken før mor kalde at de skal sige farvel til gæsterne. Da de atter er alene, gå børnene op på værelset…men den lille pakke er væk i stedet står der et kæmpe dukkehus, og ved siden af en seddel fra Bedstemor “Godt nytår til vores kære børnebørn og velkommen til det magiske dukkehus. Nu kan eventyret begynde.” ….og eventyret begynder. Der er nemlig en dør til hver af årets 12 måneder.

Bag døren gemmer der sig: En kalender hvor familien kan skrive mærkedage ind. En fortsættelse af historien om Katja og Simon, med afsæt i den enkelte måned. Forslag til månedens sange, aktiviteter der passer til årstiden ude såvel som inde, samt opskrifter på alt fra bagværk til salat og hygge madder.

En bog som familien kan samles om i januar er der bl.a.. opskrift på romkugler og varm kakao med skumfiduser. Så efter en tur i køkkenet hvor alle hjalp til, var der bagefter hygge med oplæsning og fællessang. Et dejligt alternativ til en ellers meget digitaliseret verden, og mine børnebørn syntes det en dejlig søndag. Selv om det er børnene der er omdrejningspunktet, så er det meste lagt op til at der også skal deltage en voksen…eller hele familien. Jeg tror at bogen hurtigtvirkende blive integreret i familien, og også medvirke til at man selv bliver mere kreativ og tænker ud af boksen. Samtidig er den jo uforgængelig, da den starter forfra ved årets udgang, og hvem ved…..måske der om mange år sidder en lille pige eller dreng og roder i bedstes gemmer og finder en gammel slidt bog om Årets gang i Eventyrhuset, og den bliver et kært eje.  Jeg har stadig de gamle børnetiden, men nu er det mine børnebørn der hygger sig med dem.