Zombierådhus af Pablo Llambias

af d. 12. april 2019

360

2019

978-87-02-27758-6

1.

Pablo Llambias’ Zombierådhus er en på sin vis en fortsættelse af forfatterens Rådhus fra 1997, men også kun på sin vis. Det de to værker har tilfælles, er deres tematiske behandling af det danske samfund, samt deres brug af rådhusene som en slags organisatorisk princip. Men derudover er de to bøger meget forskellige. Hvor den oprindelige Rådhus i vid udstrækning tager udgangspunkt i forfatterens virkelige rejser rundt til udvalgte danske rådhuse, så er Zombierådhus en fremtidsdystopi af den mere absurde slags.

Bogen er struktureret således, at den er inddelt i et 1 til 5-siders kapitler, som hver er navngivet efter et rådhus. Alle landets nuværende rådhus besøges i en tilsyneladende tilfældig rækkefølge. Indholdsmæssigt varierer kapitlerne fra dystopiske fremtidsvisioner af et postapokalyptisk Danmark, til de mere jordnære, hvor en mere eller mindre realistisk dagligdag på det givne rådhus skildres.

Udover rådhusene er et andet sammenbindende element; nemlig vores ”hovedpersoner”, som blandt andre tæller John den lille hund, Google-manden, Hvalen og Vektorregningen. Disse er sendt tilbage fra fremtiden, efter at man der i en rumkapsel har fundet billeder af de danske rådhuse. Deres mission er øjensynligt at stoppe apokalypsens komme, men uden at afsløre for meget kan jeg godt sige, at dette ikke er let!

Hvordan fungerer bogen så? Jo, som en skæv skildring af det danske velfærdssamfunds deroute og mulige undergang fungerer den ganske godt. Den er både humoristisk og tankevækkende, samtidig med, at Llambias’ flotte sprog let forfører læseren. De individuelle afsnit rummer, trods deres forskellighed, alle en dybde, samtidig med, at de spidder velfærdsstatens hykleri. Bogen er medrivende, men jeg må indrømme, at afsnittene hos mig ikke undgår at virke en smule redundante i deres pointer. Alligevel er den bestemt læseværdig!

Som et N.B. skal det nævnes, at samtlige danske rådhuse afbildet sidst i bogen.