Mørkets ridder af Michael Connelly

af d. 12. april 2019

335

2019

978-87-7204-307-4

Dark Sacred Night - oversat af Line Beck Rasmussen

Forlaget Klim har indhentet Connellys amerikanske udgivelser, hvor ’Mørkets ridder’ er sidste nye fra den produktive forfatters hånd. Så mangler vi blot syv ældre udgivelser, der er sprunget over gennem årene.

Bosch får i denne bog følgeskab af sit kvindelige modstykke, Renée Ballard, som vi blev præsente­ret for i ’Nathold’ (2018). Hun arbejder stadig på natholdet, og en nat hun sidder og skriver rapport, opdager hun en ældre fyr stå og rode i nogle arkivskabe. Det er naturligvis Bosch, der som sædvan­lig overtræder reglerne og bliver taget med hånden i kagedåsen. Men krage søger mage, og lynhur­tigt regner Ballard ud, hvad Bosch arbejder med, og hun vil være med i efterforskningen.

Selvom de kunne have været tvillinger, så er Bosch dog stadig mere grænseoverskridende end Bal­lard, og hun er den der holder igen, når reglerne skal brydes. Connelly har skabt et velfungerende makkerskab, og han skriver med en glød og et overblik, som jeg sjældent har set. Bosch bliver be­skrevet som den aldrende men stadig skarpe betjent, der døjer med sit knæ og lader sig overrumple, og den mere nedtonede udstråling klæder historien. Ballard der er frisk og fyldt af ungdommens energi er et perfekt modstykke.

Det er en vaskeægte politiroman, stærkere end jeg længe har set fra Connelly. Den skiftende fortæl­lervinkel mellem de to betjente er dejlig anderledes, og bogen er fyldt med den ene sag efter den an­den, så man kun kan bøje sig i støvet for at Connelly holder det store overblik med så mange bolde i luften på samme tid. På den måde kommer den også til at virker meget mere autentisk.

Der gemmer sig også en smuk historie, der hænger lidt sammen med ’To slags sandhed’ (2018). Den gamle sag Bosch arbejder med, er mordet på en pige som er datter af en kvinde, som Bosch redder i sidste bog. Hun bor hjemme hos Bosch, hvilket har bevirket, at hans datter holder sig væk, og læserne får et tiltrængt hvil fra hende.

’Mørkets ridder’ virker umiddelbart som en søgt titel, men den giver god mening, godt set Klim. Det var også en fin oversættelse af Line Beck Rasmussen, men hvor var der mange slåfejl. Og hvor­for må vi ikke længere se forfatterens tak? Men hvis to udgivelser om året resulterer i små fejl, så er de straks tilgivet, hvor ville det være dejligt at få de gamle bøger på dansk også. Til oktober kom­mer næste bog med Bosch & Ballard, og den ser jeg frem til. Næste sæson af TV serien Bosch har snart premiere på HBO, og er baseret på ’To slags sandhed’. Samme bog fik Palle Rosenkrantz Pri­sen 2019, der netop blev givet på årets krimimesse.