Vildheks: Genkommeren af Lene Kaaberbøl

af d. 13. marts 2015

192

2014

978-87-7105-249-7

Den sidste bog om Clara og hendes vildhekseliv er pakket med handling og det er godt, for med en historie der har haft cliff-hangers i de sidste 2-3 bøger så er der efterhånden brug for en afslutning.

Bravita Blodsunge er vendt tilbage og kæmper bravt for at få sit liv fuldkomment tilbage, så hun kan rette op på vildhekseverdenen, som i hendes øjne er ved at forsvinde. Desværre er hendes metoder bare ikke helt så simple og Clara og hendes venner må gøre hvad de kan for at stoppe hende og redde hendes familie og venner.

I den sidste bog her kan man virkelig mærke at Clara er vokset op på den korte tid bøgerne skal forestille sig at strække sig over. Teknisk set er det vist kun et år som jeg har forstået det, men hold da op der er sket meget i løbet af det år og hvor har Clara som karakter udviklet set utrolig meget. I alle bøgerne har jeg godt kunne lide at i stedet for man bare får smidt informationer i hovedet, så lærer man det hele i stille tempo som Clara lærer det. Det passer bogens målgruppe rigtig godt og er også med til at styrke karakterudviklingen.

Der var nogle twist og afsløringer jeg ikke havde set komme i den sidste bog her, og det blev jeg faktisk glad for. Det er så kedeligt hvis man sidder og læser bøger man har gennemskuet plottet på efter de første par sider. Men i ”Genkommeren” har Kaaberbøl alligevel lige fået smidt et par overraskelser ind, og selv da jeg troede jeg havde regnet slutningen ud sker der noget andet så det ikke blev den slutning alligevel.

Vildhekse serien er i sin helhed en glimrende børne/ungdomsserie, måske mest til piger, men drenge kan også læse dem. De har action og gå-på-mod som man kan se op til, og så kan man lære og udvikle sig sammen med karaktererne. Jeg er rigtig glad for den måde Clara er endt med. I starten må jeg indrømme jeg syntes hun var lidt vattet, men her i sidste bog er hun en protagonist jeg ville kunne se for mig i flere bøger på flere eventyr, hvor hun måske selv står lidt mere i centrum end hun har gjort.