Væk af Alice Munro

af d. 3. december 2010

368

2010

978-87-02-07309-6

Runaway

Hvert år holder mit bibliotek et arrangement, vi kalder Sæsonens Bøger. Her udvælger og anbefaler mine kollegaer og jeg en række bøger, som har været særlige læseoplevelser for os i årets løb. Det bedste ved dette arrangement er, at det ikke kun er vores lånere, som får inspiration med hjem. Vi får også selv masser af gode læsetips fra vores kollegaers valg, og “Væk” af Alice Munro er netop en sådan inspiration.

Alle novellerne har en kvinde som hovedperson, og tre af dem endda den samme, nemlig Juliet. I “En chance” møder vi hende som ung, hvor hun er på vej for at opsøge sit livs kærlighed. I “Snart” har hun fået en lille datter, og er nu på besøg hos sine forældre hvor moderen er meget syg. Og i “Tavshed” er Juliet blevet midaldrende og har mistet kontakten med sin egen datter. Jeg vil ikke påstå, at jeg helt forstod Juliets liv og valg, men Munro tegner hende med indlevelse og forståelse, så jeg alligevel fik sympati for hende.

En anden novelle, jeg vil fremhæve, er “Vor skyld”, om Lauren der en dag konfronteres med historien om sin storesøster, som man aldrig taler om i familien. Senere viser det sig, at hun ikke har fået hele sandheden at vide, og pludselig er hun fanget i de voksnes drama. Det er en meget fin novelle om misforstået kærlighed mellem børn og voksne, og jeg havde medlidenhed med Lauren, som tvinges ud i en tidlig modenhed, fordi forældrene trods gode ambitioner ikke magter deres ansvar som voksne.

Også den lidt triste “Kunstgreb”, om Robin som holder af at se en teaterforestilling i nabobyen én gang om året, er en perle. Her viser Munro hvordan en tilfældighed kan ændre ens livsbane mere end en gang, og novellen hører til blandt de bedste.

Fælles for novellerne er som sagt, at hovedpersonerne er kvinder. Kvinder, som af en eller anden årsag ikke falder helt ind i normen. Stærke kvinder, som ønsker karriere eller ikke vil bremses af borgerlige og sociale konventioner. Men også kvinder hvis valg i livet efterlader dem med ar.

Canadiske Alice Munro er efterhånden en ældre dame på 79 år, men jeg må med skam melde, at jeg aldrig tidligere har læst noget af hende. Det tror jeg dog, at jeg vil fremover, for “Væk” var en dejlig læseoplevelse. Velskrevet, underholdende og tankevækkende.