af d. 23. marts 2012

345

2010

978-87-03-03945-9

Invisible

2.udgave

Den 20-årige studerende og digter in spe, Adam Walker, falder ved et selskab i snak med den 15 år ældre Rudolf Born og hans veninde Margot. Dette bliver starten på et bekendtskab, der får stor indflydelse på og ændrer Adams liv. Rudolf vil ansætte Walker og have ham til at starte et forlag – ønskejobbet for den unge studerende, der – trods en vis skepsis – går ind i projektet. En voldsom hændelse sætter imidlertid en stopper for deres venskab – deres veje krydses flere gange, og da Adam sætter sig op imod Born, må han sande, at det ikke er noget man gør uden konsekvenser.

Første kapitel handler om denne del af Adams liv – ung mand, begavet, studerende, fyldt med ambitioner om fremtiden og med mod på livet, samtidig med at det erotiske begynder at fylde meget i hans liv. Han virker meget moden og samvittighedsfuld og er en person der reflekterer over tilværelsen.
I anden del er Adam en 60-årig døende mand, der sender en ufærdig bog til en gammel studiekammerat, Jim, som er blevet en kendt forfatter, og beder om hans hjælp til at færdiggøre den. Bogen er en selvbiografi, og ved læsningen af denne får man som læser indblik i, hvad der videre er sket i Adams liv – og den store betydning hans bekendtskab med Born og Margot har haft for vigtige valg i hans liv. Plaget af samvittighedskvaler ønsker han at lette sit hjerte ved at fortælle sin historie, inden han skal dø.

I tredje del er Jim taget på besøg hos Adam – som imidlertid er død inden de nåede deres aftale møde. Han får af datteren overrakt en kuvert med resten af manuskriptet til bogen, dog er denne sidste del præget af at være skrevet under Adams fremskredne sygdom, og er skrevet i korte, stikordsprægede sætninger.
I bogens sidste kapitel taler Jim med Adams søster Gwyn, en yderst vigtig person for Adam, og Cécile – en kvinde, der har kendt Adam som ung, mens han opholdt sig i Paris. Jim får nye informationer og derved nye indfaldsvinkler på Adams historie – og Rudolf Borns rolle. Man får således flere vinkler på samme fortælling.

Det er første gang jeg har læst en bog af Paul Auster. Jeg har tøvet med at gå i gang med hans bøger, fordi jeg havde ladet mig fortælle, at bøgerne er svære og tunge at læse. De fordomme blev gjort til skamme. Bogen er på ingen måde svært at læse, men derimod meget tilgængelig og letflydende og jeg blev virkelig grebet af handlingen om den unge Walker og hans skæbne. Det tilfældige mødes store betydning.
Den er spændende som en krimi, og det at kapitlerne er skrevet med forskellige synsvinkler giver dybde i fortællingen. Den var svær at slippe, og blev læst over en weekend. Der er stadig ubesvarede spørgsmål ved bogens slutning – et resultat af, at vi netop får forskellige personers opfattelse og erindring. Specielt Gwyn og Adam har vidt forskellige erindringer. Adams drømme eller Gwyns fortrængning?