Unaturlig død af Dorothy L. Sayers

af d. 3. juni 2012

301

2011

978-87-92503-66-4

Unnatural Death

Som ung var jeg meget begejstret for kriminalromaner og især to forfatterinder som stod mit hjerte nær: Agatha Christie og Dorothy L.Sayers. Jeg slugte alle de bøger jeg kunne komme i nærheden af som de to kvinder havde skrevet, og adskillige står den dag i dag i min reol.

Det er derfor også med glæde at jeg konstaterer at Dorothy L.Sayers bøger med års mellemrum bliver genoptrykt, og denne gang troede jeg lige jeg havde fået en helt ny til samlingen – ”Unaturlig død” – med den gode Peter Wimsy og hans dejlige gammeljomfru Climpsom som altid på jagt for at opklare nye forbrydelser, men ikke mange sider inde i bogen ringede en klokke og da jeg så efter stod en tidligere udgave fra 1955 – ”Naturlig død ?” – i min bogreol, men trods kendskab til bogens handling er det alligevel en fornøjelse at læse den. Selv om der er sket en lille modernisering i forhold til tidligere udgaver fornægter sproget og den britiske humor fornægter sig ikke.

Hvem er da denne Lord Wimsy, han er søn af Hertugen af Denver født i 1890, nysproglig med udmærkelse fra Oxford i 1912 og forfatter til “Morderens håndbog”. Bliver i 1930 forelsket i Harriet Vane – som han frelser fra galejen – og hun bliver da også hans hustru. Af interesser kan nævnes kriminalogi, bibiofili, musik og kricket og så driver han “Kattehjemmet” en samling af gammeljomfruer der under ledelse af Miss Climpsom står til hans assistance ved opklaring af diverse forbrydelser.

”Unaturlig død” tager sin begyndelse under en middag på en restaurant – sammen med sin gode ven kriminalinspektør Parker, overhører Lord Wimsey en samtale ved et af nabobordene. Da samtalen drejer sig om et eventuelt giftmord vækkes Wimseys interesse og han inviterer manden ved bordet til at sætte sig hos dem og berette sin historie.
Dette bliver startskuddet til en uhyre spændende efterforskning. Sagen er at en kræftsyg dame på 73 går bort, alt ser naturligt ud bortset fra at lægen mente hun havde kunnet holde noget længere. Han lufter sin mistanke, men da en obduktionen ikke viser nogen form for noget unormalt, falder han i unåde og byens sladder lægger hans karriere i ruin. En niece der har passer tanten er eneste arving og der er ikke efterladt noget testamente. Tanten har selv adskillige gange udtalt at hun ønskede niecen skulle arve det hele. Så der er ingen beviser og intet motiv, alligevel finder Wimsey sagen speget og går i aktion.

Dorothy L.Sayers (1893-1957) var en meget alsidig dame. Hun var en af de første kvinder der fik lov til at studere ved Oxford University, og har en lang og broget karrierer bag sig som skribent, spændende fra teologiske radiospil, til digte, noveller og oversættelser. Hun har bland andet oversat Dantes ”Den guddommelige komedie”. Men i dag kender vi hende mest for hendes fabelagtige krimier, en genre hun mestrer så godt så hun i 1949 blev formand for ”The Detection Club”. Det er da også fantastiske krimier hun skrev, intelligente og gennemtænkte og i den grad malerisk beskrevet så de er en sand fornøjelse at læse. Så rigtig god fornøjelse, ud i hængekøjen og nyd den danske sommer med en fabelagtig god bog.