Trolddom og champignoner af André Franquin og Jean Darc

af d. 17. september 2016

59

1979

87-7529-483-4

Il y a un sorcier à Champignac, tekst og tegninger af Franquin ; idé til historien af Jean Darc ; dansk tekst af Freddy Milton

I et af de allerbedste Splint & co. album berettes om hvad Splint, Kvik og egernet Spip oplever, da de tilfældigt cykler til byen Champignac. Fremskridtet er nået til byen i form af en lyskurve midt på en ensporet ubefærdet vej, desuagtet vogter den nidkære borgmester på enhver færdselssynder. Dette er dog langt fra borgmesterens eneste hovedpine, da en tyvagtig sigøjnerfamilie huserer og beskyldes for trolddom; bøndernes dyr bliver blå med sorte prikker, mus og planter bliver kæmpestore og kalve ældes og dør på et døgn.

Borgerne er i lynchstemning, vore helte forsøger at hjælpe sigøjnerne og støder herved på én af seriens store figurer: Greven af Champignac, videnskabsmand med speciale i svampe. Greven er ekstremt excentrisk, og måske en anelse arrogant, en egenskab som Franquin senere fjernede fra figuren. I det første møde mellem den koleriske borgmester og greven ser vi for alvor den hykleriske borgmester tabe ansigt for det aristokrati som han fornægter i sine brandtaler til folket.

Spirillen er ikke med her, og det viser at serien sagtens kan klare sig uden fabeldyret, når blot historien er vandtæt og opfindsom. Det kan mærkes at der har været andre ind over manuskriptet. Kreativiteten springer fra siderne og historien udvikler sig nærmest frit, selvom det er tydeligt at der har været et stærkt og stringent skema bag. Albummet leger sig til sit eget liv og er dermed meget mere eventyrligt.

Lån tegneserien på biblioteket