444

2021

9788702318135

The Thursday Murder Club
Oversætter Marianne Linneberg Rasmussen

1 oplag 1 udgave

Hvis man kan lide Anna Grues serie om Anne-Maj Mortensen, Mysteriet i genbrugsen (2020) og Døden i karbadet (2021), så vil man også holde af Richard Osmans Torsdagsmordklubben. Det er en rigtig hygge krimi, uden de hårrejsende og tænderklaprende episoder der godt kan være i mange nye krimier. Her er tempoet stille og roligt så hverken te eller wienerbasser kommer i den gale hals. Det er en lun krimi, der er livsbekræftende, og som trods sin feel good stemning har nogle tvist og udfordre læseren. For hvis nogen tror at livet slutter når man flytter ind i en seniorlandsby så kan man godt tro om igen. I Fairhaven hvor de ældre nyder deres otium her en eks-spion, en tidligere psykiater, en eks-sygeplejerske og en tidligere fagforeningsleder slået sig sammen i en torsdags klub, hvor de i fællesskab forsøger at løse henlagte uopklarede sager. Men da der pludselig sker et mord lige for næsen af dem, bliver klubbens aktiviteter meget mere udadvendte og de rejser langt for at finde spor, og afhører flere af de involverede. Afhøringer som på overfladen virker mere som hyggestunder, hvor de snu pensionister lister hemmeligheder frem over en kop te og kage. Men det hjælper og sammen med det lokale politi yder de en stor indsats for at sagen opklares.

Det er en velskrevet bog, med masser af lune og humor men nogle steder lidt langtrukken. Richard Osman skiftes til at lade de forskellige aktører fortælle et kapitel, en øvelse om jeg ikke altid er lige begejstret for, men her er det lykkedes rigtigt godt og er med til at give et mere nuanceret billede af bogens personer, hvilket løfter hele handlingen.

Britiske Richard Osman (1970) er tv-vært og producer og han debuterer som forfatter med Torsdagsmordklubben, som er første bind i en serie om de friske pensionister. Steven Spielberg har i øvrigt købt filmrettighederne til bogen.

Bogen er et anmeldereksemplar tilsendt af Cicero, hvilket dog ikke har påvirket min bedømmelse af bogen.