Til det dejligste barn i verden af Karen Fogh Andersson

af d. 18. juli 2021

28

2020

9788797208700

Med adskillige børnebørn fordelt i alderen 3 – 10, har jeg de sidste mange år brugt meget tid på børnebøger og er ret imponeret over kvalitet og kreativitet inden for dette område. For nylig stiftede jeg bekendtskab med en bog der i den grad har topper på begge parametre , Til det dejligste barn i verden af Karen Fogh Andersson. Bogen adskiller sig fra almindelige børnebøger på rigtig mange måder. For det første er målgruppen bred, nemlig børn i alderen 3-10 år, dernæst er bogen så den kan gøres personlig til det enkelte barn ved at indsætte foto samt barnets navn i bl.a. sange og historier. Endelig er den udstyret med QR-koder, der gør det muligt at afspille de fire børnesange og fire guidede meditationer som bogen indeholder. Det er en bog med stor vægt på kærlighed, tryghed og kontakt mellem barn og voksen.

Bogen består af fire historier / afsnit hver med tilhørende sang og meditations øvelse og inspiration til gode samtaler med dit barn.

Jeg har læst / leget bogen igennem med mit mindste barnebarn samt et af de største, og fornemmer klar at begge har haft udbytte af den, omend på forskellig vis. Mit yngste barnebarn er meget begejstret for sangene, og synes det er sjovt de handler om hende, og godnat meditationen er fin nogle dage og andre synes hun den er lidt kedelig. Den store på ti var rigtig glad for hjertedans øvelsen og syntes det var rigtigt hyggelig at side sammen med fokus på hinanden.

Det er en bog jeg gerne vil anbefale forældre som vil dyrke nærheden med barnet.  Det kræver man har lyst og overskud, da det skal være gode og kærlige oplevelser. Så er man i ulvetid og lidt stresset, tænker jeg man skal holde sig til at læse en almindelig historie og hygge med den, da det ikke mentalt kræver tilstedeværelse på samme plan.  Bogen er smukt illustreret af Francesca Elettra Cudignotto, og fremstår i lækker kvalitet.

Om forfatteren

Karen Fogh Andersson er uddannet terapeut og coach. Hun er mor til tre – Lili på 4 år, Louie på 2 år og lille Leo på blot en måned. I et år har hun arbejdet med projektet, som hun selv har finansieret – hun har selv skrevet bogen, komponeret musikken og skrevet sangene

Anmeldereksemplar