Svalens graf af Sissel-Jo Gazan

af d. 15. oktober 2013

480

2013

978-87-02-15067-4

Marie Skov er universitetsstuderende på Biologisk Institut, da hendes vejleder, Kristian Storm, findes død på instituttet. Tilsyneladende selvmord – men så alligevel er der noget, der ikke stemmer. Storm og hans gruppe forsker i sammenhængen mellem børnedødelighed og vaccine – og flere er interesseret i at resultaterne ikke kommer frem.

Søren Marhauge – fra “Dinosaurens fjer” – er også i denne bog med i opklaringsarbejdet. Han har det svært på hjemmefronten, ved ikke rigtigt hvor han har Anna – er hun ved at forlade ham? Søren har mistet begge sine forældre i en ulykke, og der åbnes for sandheden om, hvad der egentlig skete dengang.

Kollegaen Henrik har også sine problemer at tumle med – og samarbejdet mellem Søren og Henrik fungerer slet ikke.

Marie Skov har som lille mistet sin bror Mads – siden da har storesøsteren Julie overtaget ansvaret for familien, da moren er sunket ind i en pilledøs. Mads’ død er ikke noget man taler om i familien – tværtimod er der meget, der er fortiet – og bogen stiller spørgsmålstegn ved, om det er godt at ribbe op i gamle familiehemmeligheder, det gælder såvel Marie som Søren.
Selv om bogen omtales som en krimi, og også som sådan er det, idet der skal opklares et mord, er det dog Maries og hendes families historie, der er det interessante og spændende i bogen. Scenen og omstændighederne omkring Storms død er stort set den samme som i ”Dinosaurens fjer” – hvilket synes lidt fantasiforladt. Opklaringen får læseren serveret på et sølvfad, idet der i et kapitel gøres rede for, hvad der er sket. Det tager en hel del af spændingen fra krimidelen.

Maries historie bærer romanen igennem – der er kaos i familien, Marie står med ansvaret for forskningsresultaterne efter Storms død, mens hun selv udsættes for dødstrusler og samtidig mister sin mor. Jeg synes man fornemmer, at der har været svært at skrive en efterfølger til succesromanen “Dinosaurens fjer”, og denne bog kommer da heller ikke efter min mening på højde med forgængeren.

Det er ikke som krimiforfatter Gazan har sin styrke. Men derimod i skildringen af mennesker, både enkeltstående individer og familier, med deres hemmeligheder og fortielser, kriser – og problemer med kærligheden. Det gør hun til gengæld godt.