Steen & Stoffer 1 af Bill Watterson

af d. 11. oktober 2022

128

2022

9788770851817

7. oplag

Den dybt geniale Bill Watterson skabte med Steen & Stoffer verdens første avisstribe der rent faktisk ramte rigtigt i sin skildring af den vilde og uhæmmede barndom. Han var ikke den første der tog børneuniverset op (Jern-Henrik, Melvis og andre), men ingen formåede at danne en afrundet barnefigur som Steen. De andre lavede nærmere en slags sarkastiske minivoksne, i serier der slet ikke rummede barnets fuldstændigt ubegrænsede fantasi og fantasiverdener. Det gør Watterson til gengæld. Reelt rammer Watterson med sin indlevede karakteristik af en karikeret og dog alligevel helt almindelig 6-årig dreng, så præcist at jeg som far tvinges til at revidere min egen opdragelsespraksis og forståelse. Det er sgu unikt for noget så ‘banalt’ som en tegneserie.

De allerførste striber har deres egen charme; det er tydeligt at Watterson endnu ikke er den grafiske mester han senere skulle udvikle sig til – det er intet at pege fingre af, men kendere vil lægge mærke til at de store grafiske eksperimenter og den generelle leg med sideopbrydninger, endnu ikke bliver introduceret. Alligevel sidder grinene og universerne lige i skabet. Alle de kendte situationer introduceres rapt fra start: i den første stribe fanger Steen sin plystiger i en fælde (og på den meget ukomplicerede måde mødes de to hovedpersoner for første gang), i skolen er Frøken Mortensen rappenskralden der omsonst forsøger at vække Steens svigtende koncentration (mens han drømmer sig væk som rumagent Spif på fremmede planeter), far udsættes for de første meningsmålinger hvor hans (manglende) popularitet blandt husets 6-årige udbasuneres. Og min favorit, Steens snemænd, støder vi også på ret hurtigt.

Det fede er også at her er både hverdags- og søndagsstriberne i en og samme udgivelse. Ville man have det samme i 90’erne, hvor serien første gang udkom, skulle man købe albumserien for at få hverdagsstriberne og en del rektangulære samlinger af søndagsstriber i et mindre format. Ja, der udkom en håndfuld store samlinger i stift bind, og selvom de var fede og flotte, er jeg i tvivl om hvorvidt de indeholdt A-L-T. Det gør Cobolts 11 bind.

Forlaget udfylder et stort og gabende tomt hul med deres udgivelse af den komplette Steen & Stoffer. En samler vil måske mene at det er ærgerligt at bindene ikke er i stift bind, men det er en ubetydelig petitesse, der intet har med læseoplevelsen at gøre.

Min anbefaling: Glem alle forbehold, og start din samling her.