Skamlebben af Anne Mette Kærulf Lorentzen

af d. 27. september 2018

142

2018

9788770857260

“Skamlebben” er en tegneserie for voksne. Vi følger Louise på 41 gift med en dejlig mand og mor til fire, men der mangler noget i hendes liv. Louise og manden går i parterapi for at få sat gang i deres samliv igen, men det halter og samtalerne føre ikke rigtigt til noget. Men så møder Louise en gammel skoleveninde som hun ikke har set i mange år, den gang i femte klasse var hun lidt lun på Laura, og de følelser blusser op igen. Det bliver det skub der får Louise til at se på sit liv på en helt ny måde, og efter mange kvaler ender det med en skilsmisse og en tur ud af skabet.
Det er en tænksom tegneserie Anne Mette Kærulf Lorentzen her har bedrevet. Anne Mette er selv sprunget ud i en sen alder, og de følelser hun havde i den forbindelse har dannet baggrund for bogen. Som læser kan man sagtens mærke de dilemmaer der er undervejs, og de mange overvejelser der ligger bag. Titlen på bogen er da også lidt et ordspil om den skam mange tumler med i udspringsfasen. Jeg synes det er en god tegneserie, der har noget at byde på, også for straight people, da den også handler om de generelle overvejelser ved at bryde et forhold, som står for at skulle holde kobberbryllup. Figurerne er hentet i dyreverdenen, Louise og hendes familie er kaniner, hendes gode og trygge veninde Jane er en dejlig bamse og nogle lidt mindre pæne personer er ulv og krokodille. Så som i de gamle fabler spiller dyrenes karakter også ind. Stregen i tegningerne kan jeg personligt godt lide, så summa summarum en god læse oplevelse.

Lån tegneserien på biblioteket