Adolf Unterbiss Incorporated af Rune T. Kidde

af d. 4. juni 2021

47

2003

87-7394-812-8

Originaludgave: 2003, Revideret udgave af 1. halvdel af hans: Må jeg høfligst anmode Dem om at tage denne sag alvorligt!. Valby : Borgen, 1989

Et genoptryk af albummet ‘Må jeg høfligst anmode Dem om at tage denne sag alvorligt’ fra 1984.  Oprindelig var albummet på 80 sider, da Kidde gerne ville undslippe den spændetrøje som de gængse 48 betød – og skæbnen er hård, for ved genudgivelsen havner han i den igen. Udgivet i 2003 med og med ny opdateret tekst. Der skydes på statsminister Anders Fogh og andre af tidens paphatte, men holdt op imod originalen falder den ny tekst igennem.

Der er klippet en håndfuld sider af Kiddes bidrag til Svikmøllen ind, og her er mistanken at det har været at pladshensyn: for at ramme to album med 48 sider i hver, har det været nødvendigt med lidt fyld, da de oprindelige 80 sider ellers ikke slog til.

Sjov fakta: Kidde tegnede albummet med blå kuglepen fra en position siddende i sin seng, fire sider om dagen i en formodentlig ret depressiv periode. Derfor er albummet grimmere end grimt. Men det er ikke essensen, tværtimod, det er den beske nedrighed hvormed han fremstiller den gængse nedrighed i medierne og hos danskerne generelt. Den nedrighed er dog ikke så present i gendigtningen. Til gengæld er Kiddes varemærke det klassiske vanvid naturligvis ude på et overdrev, det er i lange passager mere overdrevet end morsomt. Man savner den stærke originaltekst, lidt som når TV har overspillet Thomas Windings fantastiske indtaling af Emil fra Lönneberg. Det er på ingen måde håndværksmæssigt kritisabelt, men overstråles langt af originalen.

Lån tegneserien på biblioteket