Siddhartha : en indisk legende af Hermann Hesse

af d. 14. juni 2012

126

1998

87-00-35188-1, 978-87-00-35188-2

Siddhartha vokser op i et buddhistisk miljø og er som brahmansøn indlagt til et liv i afholdenhed og fordybelse. I bogens første del hører vi således om, hvordan Siddhartha lever et fredfuldt liv i frugttræernes skygge, i lunde eller ved flodbredder. Han er spået et stort og helligt liv, og alle elsker hans milde væsen. Alligevel er Siddhartha ikke tilfreds. Han bliver ved med at føle, at han mangler noget og at han ikke er åndeligt tilfredsstillet.
Da en flok samanaer kommer forbi, vælger Siddhartha derfor at forlade sin familie og søge visdom andetsteds. Heller ikke her kan den unge mand dog finde indre ro, og da opsøger han den ophøjede Gotama, der siges at være den nulevende person, der er tættest på at nå Nirvana. Men heller ikke her er Siddhartha overbevist om, at han er på rette vej til at finde livets sandhed og han forlader Gotamas følge.

Herefter ændrer de personer, der opsøges af vores rodløse hovedperson, drastisk karakter. Hos kurtisanen Kamala lærer Siddhartha at visdom ikke kun findes ved at tænke og fordybe sig, men også ved at være i kontakt med sin krop og vel at mærke at bruge den. Ligeledes erfarer Siddhartha, at han har et udmærket tag på købmandskunsten og befinder sig pludselig i et materielt rigt liv med et tæt forhold til Kamala. Men en morgen er Siddhartha forsvundet og har efterladt sig alle sine rigdomme.

Hvor hans sind derefter søger hen, og om Siddhartha nogensinde finder den rigtige sti, vil jeg lade være en overraskelse.

Der skal dog ikke herske nogen tvivl om, at dette er endnu et mesterværk fra Hesses side. Også i denne bog formåede Hesse at fremskrive både dybdegående indsigter i menneskets væsen og et strålende sprog, der med sin overvældende skønhed har en fortryllende effekt på læseren.