Shopaholic & baby af Sophie Kinsella

af d. 10. september 2008

304

2007

978-87-11-29323-2

Shopaholic & Baby

Med Shopaholic-serien er man næsten kommet til et punkt, hvor der simpelthen ikke er mere at sige – for hovedpersonen, Rebecca Brandon (født Bloomwood), er og bliver trods alt den samme kvinde med de karakteristiske og desværre forudsigelige handlinger: Utallige shoppeture og en imponerende evne til at komme ud for alverdens fornøjelige oplevelser.

“Shopalic & baby” er ingen undtagelse. Bex er gravid med manden Luke, og hun bruger babyen som en god undskyldning for at shoppe. En dag overhører hun en samtale mellem to gravide kvinder, der snakker om at få en tid hos kendislægen, Venetia Carter, og for at være med inden for de absolutte nye tendenser blandt de rige mennesker vil Bex selvfølgelig også have Venetia som gynækolog. Det skulle hun måske ikke have gjort, for det er her, tingene begynder at gå galt, og bogens hovedsagelige problemstilling introduceres: Det viser sig nemlig, at Luke og Venetia var kærester, da de gik på college, og efterhånden som Bex begynder at miste sin figur under graviditeten, bliver hun mistænksom og i den grad misundelig, for hvorfor ses Luke og Venetia hyppigt, og endnu vigtigere, hvorfor skriver de til hinanden på latinsk?

Selvom Shopaholic-serien efterhånden ikke er så overraskende, er “Shopalic & baby” i den grad fremragende humoristisk! Som læser nyder man at følge Bex, især nu hvor der er naturlige forklaringer for hendes til tider barnagtige opførsel. Med det sagt bør forfatteren stadig overveje at lade Bex udvikle sig mere, så serien kan forøge sin troværdighed.