af d. 31. januar 2017

203

2014

978-87-92984-27-2

”Vagtmesteren åbnede min celle og råbte: Det blev livstid, Seth!, og så smækkede han døren i igen” (fra bogens bagside).

I 1960´erne voksede Helge Seth Nielsen op i forstaden Albertslund, en dengang ny og blomstrende forstad, hvor mange storbyfamilier flyttede ud så børnene kunne få lys og luft.

Familien består af en dansk far, en grønlandsk mor og tre børn, hvoraf Seth er den ældste. Trods de gode intentioner om lys, luft og grønne områder kommer Seth allerede som teenager i klammeri med loven. Han begynder at ryge hash, tager LSD, begår indbrud og handler med våben og stoffer – og forseelserne medfører også, at Seth ryger ind og ud af ungdomsfængslerne.

I voksenlivet fortsætter Seth den kriminelle løbebane – til forældrenes store fortrydelse.

Det vilde liv i den kriminelle overhalingsbane kulminerer en dag i 1985, hvor Seth sidder på bagsædet af en taxa og mangler penge. Chaufføren skulle røves, men det går helt galt og næste morgen bliver Glostrup politi kaldt ud til en makaber drabssag. Taxachaufføren er død og politiet indleder en klapjagt på morderen, der viser sig at være Seth – eller ”Grønlænder-Helge”, som han også kaldes.

”Seth – En krigermunk bag tremmer” er en fortælling om Seth Sethsen´s opvækst og liv fra opgangstiderne i 1960´erne frem til i dag, hvor Seth Sethsen har siddet i fængsel i mere end 25 år.

Der er tale om en bog, hvor Seth Sethsen både fortæller om sin barndom, om de mange år med kriminalitet – og det er i særdeleshed en bog om hvordan det påvirker psyken at sidde i fængsel på ubestemt tid, mens man ser på, at årene går og livet passerer forbi. Man kan måske håbe, at noget af tiden bruges på, at have dårlig samvittighed over, at man har taget et andet menneskes liv.

Bogen er både en biografi om Seth Sethsen, men der er også en fortælling om hvordan Danmark har udviklet sig fra 1960´erne og frem til i dag.

”Seth – En krigermunk bag tremmer” giver et ganske udmærket indblik i, hvordan en kriminel hjerne fungerer, men det er også en udmærket portræt af et menneske, hvis handlinger jeg mildest talt har vanskeligt ved at forstå eller forholde mig til. Bogen indeholder temmelig mange passager, hvor Seth Sethsen argumenterer for, at frimurerne styrer alt i Danmark; at alt ondt skyldes frimurerne og at alle vestlige samfund ikke er demokratier, men derimod samfund, hvor frimurerne i det skjulte dikterer alt. På mig virkede disse sekvenser næsten psykisk syge – som om Seth Sethsen har nogle alvorlige tankeforstyrrelser om, hvordan verden hænger sammen.

Bogen er en udmærket læseoplevelse om en verden og en levemåde, der ligger mig særdeles fjernt. Bogen er for det meste spændende, men kan også have tendens til at virke irrelevant de sider, hvor læseren – uvist af visse årsager – skal vide alt og ingenting om frimurerne og disses metoder til at overtage verdensherredømmet.

Dette er en læseværdig bog med irritationsmomenter i sig – og belønnes derfor med 3 stjerner. Udmærket bog, der dog ikke hæver sig over det gennemsnitlige.