Samlede noveller af Peter Seeberg

af d. 29. marts 2016

880

2007

978-87-02-05962-5

Da Peter Seeberg, en af landets modernistiske forfattere, døde i 1999 havde han udgivet temmelig mange bøger, herunder både noveller og romaner.

Denne anmelder må med skam indrømme, at jeg aldrig havde læst nogle af Seebergs værker, og for at kompensere for min manglende dannelse udi Seebergs bøger virkede det passende at læse den samlede udgave af forfatterens noveller, der blev udgivet i 2007.

Seeberg skrev mange noveller. Ikke bare mange, men helt utroligt mange noveller gennem sin karriere som forfatter, og derfor er ”Samlede noveller” også en tung moppedreng på 880 sider. Bogen er tung vægtmæssigt og når det kommer til sideantal, og desværre må jeg indrømme at bogen set ud fra et indholdsmæssigt perspektiv forekommer noget tung i måsen.

Seebergs noveller var faktisk alle temmelig korte og de har alle det tilfælles, at de kredser om eksistentielle emner og for øvrigt også er skrevet med en pen der var skarp og præcis.

Af en eller anden grund formåede Seebergs noveller ikke at fange mig eller gøre det helt store indtryk på mig, og årsagen hertil står faktisk ikke engang helt klart for mig selv, for rent objektivt burde emnerne og skrivestilen falde i min smag. Tvinges jeg udi at give en forklaring tror jeg det handler om, at jeg sidder tilbage med oplevelsen af, at novellerne minder for meget om hinanden, har man læst 10 noveller har man læst dem alle – og så virker det pludselig som en noget nær uoverkommelig opgave at læse en novellesamling på 880 sider.

Selvom Seeberg kunne skrive kedede jeg mig desværre temmelig bravt da jeg læste ”Samlede noveller”, og da mange af novellerne mindede om hinanden virkede mange af novellerne forglemmelige på mig – novellerne efterlod kort sagt ikke det indtryk på mig som man ville kunne forvente af en rigtig god bog. Dertil kommer, at personbeskrivelserne sine steder er tynde – og dermed igen forglemmelige.

Jeg kan desværre kun give denne novellesamling to små stjerner og tror ikke jeg i nær fremtid kommer til at beskæftige mig med Seebergs øvrige værker.